Spółka będąca poddostawcą firm produkujących części samochodowe odliczy od przychodu wydatki na nabycie, ubezpieczenie i utrzymanie samochodu rajdowego wykorzystywanego w celach reklamowych – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

Jak podkreśliła jednak sędzia Beata Cieloch, wyrok ten dotyczy interpretacji indywidualnej, a więc ściśle bazuje na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Jego tezy nie są więc uniwersalne.
Pytanie zadała spółka działająca jako poddostawca dla firm produkujących części i podzespoły samochodowe. Planowała ona zakup samochodu rajdowego, który uczestniczyłby w zamkniętych zawodach sportowych jako narzędzie reklamy.
Zapłaciła już zaliczkę na poczet transakcji i w ciągu siedmiu dni od jej wpłaty złożyła w urzędzie skarbowym informację VAT-26. Wprowadziła też regulamin wykluczający ewentualne użycie samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Auto miało zostać ujęte w ewidencji środków trwałych, byłaby też prowadzona ewidencja przebiegu.
Spółka była przekonana, że będzie mogła odliczać od przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej tego auta nieprzekraczającej 150 tys. zł (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o CIT). Liczyła też na odliczenie składki na ubezpieczenie auta w proporcji, w jakiej kwota 150 tys. zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia (art. 16 ust. 1 pkt 49).
Natomiast koszty używania tego auta chciała odliczać w całości, bo – jak argumentowała – będzie ono wykorzystywane wyłącznie jako narzędzie firmowej reklamy.
Nie zgodził się na to dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Nie dopatrzył się bowiem związku pomiędzy zakupem i utrzymaniem samochodu rajdowego a źródłem przychodów spółki. Stwierdził, że rajdy nie będą organizowane z myślą o klientach spółki, ale o osobach zainteresowanych takim sportem.
Zwrócił też uwagę na to, że kwoty, które spółka wyda na zakup, ubezpieczenie i eksploatację auta, będą niewpółmiernie wysokie do ewentualnych przychodów.
Nie wykluczył, że w sprawie będzie miał zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, który wyklucza z podatkowych kosztów wydatki na reprezentację.
Jego interpretację uchylił WSA w Krakowie (sygn. akt I SA/Kr 731/19). Skrytykował organ za wyjście poza stan faktyczny przedstawiony we wniosku o interpretację. Skoro wynikało z niego, że samochód rajdowy, oznaczony logiem spółki i posiadający licencję sponsorską, będzie wykorzystywany jako narzędzie reklamy, to kosztem mogą być odpisy amortyzacyjne, składki na ubezpieczenia auta i wydatki na jego eksploatację – z zachowaniem limitów wynikających z przepisów – orzekł sąd.
Tego samego zdania był NSA. Uzasadniając wyrok, sędzia Beata Cieloch zwróciła uwagę na to, że spółka zajmuje się również współpracą z branżą samochodową. To również przemawia za prawem do odliczenia wydatków związanych z zakupem, ubezpieczeniem i eksploatacją samochodu rajdowego. ©℗

orzecznictwo

Wyrok NSA z 21 października 2022 r., sygn. akt II FSK 533/20 www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia