Ustawodawca wbrew wcześniejszym obawom nie ograniczy też możliwości składania czynnego żalu. Chodzi o projekt, którego treść opisaliśmy szczegółowo m.in. w artykułach „Zmiany będą w przedawnieniu i wymiarze kar” (DGP 50/2022) i „Przedawniony podatek i tak trafi do fiskusa” (DGP 100/2022).
Resort sprawiedliwości zdecydował się wycofać go z dalszych prac legislacyjnych, wskazując, że tego typu zmiany nie są celowe w obecnej sytuacji. W rządowym wykazie prac legislacyjnych znalazła się informacja, w której projektodawcy tłumaczą swoją decyzję tym, że „zakres odpowiedzialności karnoskarbowej jest ściśle związany z regulacjami dotyczącymi zobowiązań podatkowych zarówno osób fizycznych, jak i osób prawnych, które to regulacje w ostatnim okresie ulegają częstym i istotnym zmianom; odpowiedzialność karnoskarbowa natomiast winna być kształtowana zgodnie z naczelną zasadą ultima ratio prawa karnego, a więc dopiero wówczas, gdy w sposób ostateczny zostaną zidentyfikowane obszary, wymagające adekwatnej reakcji prawnokarnej”.
Wycofanie projektu z dalszych prac legislacyjnych oznacza więc, że karalność przestępstwa skarbowego polegającego na uszczupleniu lub narażeniu na uszczuplenie należności publicznoprawnej nadal będzie się przedawniać wraz z przedawnieniem takiej należności (po upływie pięcioletniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego).
W życie nie wejdą też m.in. surowsze kary za uporczywe niewpłacanie podatku, a czynny żal nadal będzie wykluczony, tylko gdy organ śledczy (a nie jakikolwiek organ – jak zakładał projekt) będzie prowadzić jakiekolwiek czynności służbowe.
To już drugi raz, gdy Ministerstwo Sprawiedliwości próbowało przeforsować równie daleko idącą nowelizację przepisów k.k.s. Prace nad pierwszym projektem zostały porzucone w połowie 2019 r. Resort planował wtedy wprowadzić zmiany podobne do porzucanych obecnie, o czym pisaliśmy szerzej m.in. w artykule „Przestępstwa nie przedawnią się już wraz z podatkiem” (DGP 9/2019).
Nadal trwają za to prace nad innym projektem nowelizacji kodeksu karnego skarbowego, tym razem autorstwa resortu finansów. Chodzi o dokument, którego treść opisaliśmy w artykule „Fiskus szuka sojuszników w walce z szarą strefą” (DGP 96/2022). Zakłada on, że inspektorzy handlowi oraz strażnicy gminni będą mogli nakładać mandaty za niewydanie paragonów oraz za paserstwo towarów akcyzowych nieoznaczonych banderolą. Dodatkowo podmiot, który w ciągu pół roku zostałby dwukrotnie złapany na sprzedaży alkoholu z pominięciem kasy rejestrującej, traciłby zezwolenie na sprzedaż trunków, a w prawie o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 988 ze zm.) pojawiłyby się nowe sankcje za wykorzystanie oleju opałowego do celów napędowych.
Etap legislacyjny
Projekt nowelizacji kodeksu karnego skarbowego i niektórych innych ustaw – wycofany z dalszych prac legislacyjnych