Obowiązek prowadzenia ewidencji i dokumentacji akcyzowych w formie elektronicznej nie wejdzie w życie od 1 stycznia 2023 r. – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na pytanie DGP.

Resort poinformował, że planuje podjęcie prac legislacyjnych, które kolejny raz przesuną wejście w życie tego obowiązku. Podatnicy będą więc mogli nadal prowadzić ewidencje i dokumentacje akcyzowe w formie papierowej.
– Trudno zrozumieć taki krok MF. Budżet państwa traci ogromne kwoty nie tylko z powodu luki w VAT, ale też z tytułu niepobranej akcyzy. Obowiązkowa elektronizacja ewidencji i dokumentacji akcyzowych pozwoliłaby skuteczniej zwalczać szarą strefę w tym podatku, co najlepiej udowodniło wejście w życie jednolitych plików kontrolnych i innych obowiązków w VAT. Najnowsze statystyki dotyczące luki w tym podatku potwierdziły, że był to dobry pomysł – komentuje Krzysztof Wiński, dyrektor w dziale doradztwa prawnopodatkowego PwC.
Przypomnijmy, że o wprowadzeniu obowiązku prowadzenia elektronicznych ewidencji akcyzowych po raz pierwszy była mowa jeszcze w 2019 r. Wtedy planowano, by w 2020 r. dotyczył on największych przedsiębiorców. Rok później miał być rozszerzony na średnie i małe firmy, a w 2022 r. na mikroprzedsiębiorstwa. Pierwotny pomysł został następnie zmodyfikowany i obowiązek ten miał wejść w życie dla wszystkich przedsiębiorców od początku 2022 r. Wynikało to z nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i niektórych innych ustaw z 30 marca 2021 r. (Dz.U. poz. 694 ze zm.). Resort finansów zaproponował jednak odroczenie tego obowiązku o 12 miesięcy. Tłumaczono to epidemią koronawirusa oraz „oczekiwaniami przedsiębiorców przygotowujących się do wprowadzenia elektronicznej postaci ewidencji”. Odroczenie weszło w życie wraz z nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw z 29 października 2021 r. (Dz.U. poz. 2313).
Teraz nowy obowiązek zostanie odroczony po raz kolejny. To oznacza, że ewidencje, o których mowa w art. 138a–138l i art. 138o ustawy o podatku akcyzowym, dotyczące m.in. suszu tytoniowego, energii elektrycznej, wyrobów alkoholowych, gazowych i węglowych oraz podatkowych znaków akcyzy będą mogły być prowadzone w formie papierowej jeszcze w 2023 r. ©℗