Od 1 lipca br. płatnikowi, który pobierze PIT na zasadach ogólnych, będzie przysługiwać wynagrodzenie w wysokości 0,9 proc. potrąconego i wpłaconego fiskusowi podatku, a nie jak obecnie 0,3 proc. Nadal jednak nie dostaną go ci, którzy wyliczą brak podatkowej zaliczki
Na problem niskiego wynagrodzenia płatników wskazywaliśmy na początku tego roku w artykule „Luka w obecnym modelu wynagradzania płatników” (DGP nr 21/2022). Polega on na tym, że mimo rosnących z roku na rok obowiązków płatnicy od ponad 20 lat dostają od
budżetu państwa tyle samo za poprawne obliczenie i terminową wpłatę budżetowych należności – jest to 0,3 proc. kwoty pobranego i odprowadzonego do urzędu skarbowego podatku. Inkasenci dostają jeszcze mnie, bo 0,1 proc. wpłaconej kwoty.
Problem dał o sobie znać szczególnie z początkiem tego roku, gdy wskutek wprowadzenia skomplikowanego mechanizmu ulgi dla klasy średniej oraz innych nowych rozwiązań na płatników spadły kolejne obowiązki. Jakby tego było mało, w pierwszych dniach stycznia nakazano pracodawcom obliczać zaliczki na
PIT na dwa sposoby – według aktualnych zasad i tych, które obowiązywały 31 grudnia 2021 r.
W marcu, na konferencji zapowiadającej korekty Polskiego Ładu, wiceminister finansów Artur Soboń zapowiedział zmiany również dla płatników. Zapewnił, że płatnicy dostaną wyższe wynagrodzenie.
Projekt odpowiedniego rozporządzenia został dołączony do złożonego w Sejmie projektu nowelizacji Polskiego Ładu. Zakłada on, że od 1 lipca płatnikom pobierającym
PIT (zaliczki na PIT) przy zastosowaniu skali podatkowej będzie przysługiwało 0,9 proc. pobranego podatku. Pozostali płatnicy i inkasenci otrzymają wynagrodzenie na dotychczasowych zasadach, czyli odpowiednio 0,3 proc. i 0,1 proc.
Eksperci krytykują tę zmianę. – Nie odpowiada ona na sygnalizowane już problemy związane ze zbyt niskim wynagrodzeniem płatników w stosunku do kosztów obliczenia i poboru podatku – mówi Monika Dziedzic, doradca podatkowy, radca
prawny i partner w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.
Ekspertka zwraca uwagę na to, że zwiększenie wysokości
wynagrodzenia idzie w parze z tegorocznym zwiększeniem kwoty wolnej od podatku (do 30 tys. zł) oraz uchwalonym właśnie przez Sejm zmniejszeniem stawki PIT z 17 proc. do 12 proc. W konsekwencji wpływa to na końcową wysokość wynagrodzenia dla płatnika – zmniejsza ją.
Eksperci podkreślają też, że zmiana ma wejść w życie dopiero od 1 lipca br. – Natomiast płatnicy byli zmuszeni zacząć dostosowywać się do nowych zasad wynikających z Polskiego Ładu już pod koniec zeszłego roku – zwraca uwagę Ewa Nowogrodzka, radca prawny i doradca podatkowy w kancelarii Staniek & Partners.
Przypomina też, że w styczniu 2022 r. zasady te zaczęto modyfikować kolejnymi objaśnieniami i rozporządzeniem ministra finansów z 7 stycznia 2022 r. (Dz.U. poz. 28), co spowodowało konieczność naliczania zaliczek na PIT na dwa sposoby.
Z zapowiedzi – jak podkreśla Monika Dziedzic – można było wysnuć wniosek, że wynagrodzenie wzrośnie dla wszystkich płatników. Tak się jednak nie stanie.
– Wyższego wynagrodzenia nie otrzyma płatnik CIT ani płatnik zryczałtowanego podatku od odsetek czy dywidendy (podatku u źródła), i to niezależnie od tego, czy są one wypłacane na rzecz osoby fizycznej, czy osoby prawnej – zwraca uwagę ekspertka.
A przecież – jak mówi – na płatników podatku u źródła również zostały nałożone w ostatnich miesiącach dodatkowe obowiązki. – Przykładowo w niektórych przypadkach płatnik ma obowiązek obliczenia i pobrania podatku bez możliwości zastosowania zwolnienia – podkreśla ekspertka.
Uważa więc za niezrozumiały brak analogicznego zwiększenia wynagrodzenia dla wszystkich płatników za terminową wpłatę podatku do urzędu skarbowego.
Nadal wysokość wynagrodzenia będzie ściśle zależeć od wysokości pobranego podatku, a to – jak podkreślają ekspertki – nie zawsze odzwierciedla nakład pracy związany z jego obliczeniem.
Jeżeli bowiem podatnik zastosuje zwolnienie (np. zerowy PIT dla młodych lub dla pracujących seniorów) i w rezultacie zobowiązanie podatkowe wyniesie 0 zł, to płatnik – mimo swojej pracy i zaangażowania – nie otrzyma z tego tytułu żadnego wynagrodzenia.
– A przecież płatnicy zobowiązani do stosowania zwolnień również wykonują zadania na rzecz Skarbu Państwa i ponoszą odpowiedzialność karnoskarbową – podkreśla Monika Dziedzic.
Według Cezarego Szymasia z ASCS-Consulting Biuro Rachunkowe małe i średnie firmy niezwykle rzadko wykorzystują przepisy o wynagrodzeniu dla płatników. Po pierwsze – jak mówi ekspert – wynagrodzenie to, nawet z uwzględnieniem proponowanej poprawki, jest nieatrakcyjnie niskie.
Po drugie komplikacje związane ze zmianą przepisów obowiązujących od 1 stycznia br. powodują, że już samo naliczanie zobowiązań publicznoprawnych zostało bardzo utrudnione. – W tej sytuacji obliczanie wynagrodzenia przy i tak niskiej jego wysokości jeszcze bardziej komplikowałoby ten proces – mówi Cezary Szymaś.
– Wynagradzanie płatników wymaga fundamentalnej zmiany i istotnego podwyższenia, a nie tylko symbolicznej korekty jego wysokości dla wąskiego grona płatników – uważa Monika Dziedzic. Jej zdaniem wynagrodzenie nie powinno być pochodną kwoty podatku. Powinno być ono ustalone według zryczałtowanej (i waloryzowanej) stawki za jedno zdarzenie wymagające ustalenia zobowiązania podatkowego.
– Stawka powinna być inna przy potrącaniu podatku od wynagrodzeń osób fizycznych, a inna przy pobieraniu podatku od osób prawnych – mówi ekspertka.
Ewa Nowogrodzka uważa, że przy określaniu wysokości wynagrodzenia można by np. uwzględnić liczbę osób zatrudnionych przez płatnika.
Z kolei Cezary Szymaś sugeruje, aby w wynagrodzeniu płatnika uwzględnić również pracę wykonaną przy obliczaniu i potrącaniu składki zdrowotnej, która – jak mówi – choć nazywa się składką, lecz w rzeczywistości jest parapodatkiem. ©℗
Wysokość wynagrodzenia dla płatników i inkasentów
|
Obecnie
|
Od 1 lipca 2022 r.
|
Płatnicy
|
0,3 proc.
|
0,3 proc./0,9 proc.*)
|
Inkasenci
|
0,1 proc.
|
0,1 proc.
|
*) w przypadku poboru PIT (zaliczek na PIT) na zasadach ogólnych
Uwaga! Podstawą obliczenia wynagrodzenia jest kwota podatków pobranych na rzecz budżetu państwa
Projekt rozporządzenia w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów na rzecz budżetu państwa – dołączony do ustawy nowelizującej PŁ (druk sejmowy nr 2186)