Na razie resort czeka jeszcze na akceptację Rady UE, aby móc nałożyć na przedsiębiorców obowiązek przesyłania ustrukturyzowanych faktur za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodę na to wyraziła już Komisja Europejska.
Przypomnijmy, że KSeF działa w Polsce od 1 stycznia 2022 r., ale na razie korzystanie z niego jest dobrowolne. Od początku natomiast MF zapowiadało, że docelowo zamierza wprowadzić taki obowiązek.
Korzystanie z KSeF polega na tym, że dokument po jego wystawieniu jest przesyłany z systemu finansowo-księgowego sprzedawcy za pośrednictwem interfejsu (API) do centralnej bazy MF (KSeF). Wówczas faktura dostępna jest dla kontrahenta, który może ją pobrać. Warunkiem uzyskania dostępu do KSeF i możliwości wystawiania e-faktur jest uwierzytelnienie za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, kwalifikowanej pieczęci elektronicznej lub podpisu zaufanego – bezpośrednio w systemie.