Wydatki na sponsoring sportu, spotkania z młodzieżą, udział w akcjach proekologicznych, przekazywanie fantów na aukcje charytatywne w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu stanowią koszty uzyskania przychodów – potwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Z pytaniem wystąpiła podatkowa grupa kapitałowa (PGK), będąca największym producentem i dostawcą energii elektrycznej oraz największym producentem ciepła sieciowego w Polsce. Firma angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. corporate social responsibility – CSR), których celem jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi.
Wsparcie otoczenia
PGK tłumaczyła, że tworząc strategię biznesową, uwzględnia wpływ, jaki spółki wywierają na otoczenie, w którym funkcjonują. Bierze przy tym pod uwagę interesy społeczne, aspekty środowiskowe i relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności pracownikami i społecznościami lokalnymi. Społeczna odpowiedzialność biznesu, jak tłumaczyła PGK, jest więc elementem procesu zarządzania przedsiębiorstwem, który wykracza poza obszary dotychczasowych działań, przyczyniając się do pozytywnych zmian w otoczeniu.
W ramach CRS grupa ponosi więc wydatki na:
  • sponsoring sportu (wyczynowego i amatorskiego) oraz wydarzeń i instytucji kulturalnych,
  • spotkania z młodzieżą,
  • udział w akcjach charytatywnych i proekologicznych,
  • przekazywanie fantów na aukcje charytatywne,
  • udostępnianie dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami miejsc na widowni podczas wydarzeń sportowych.
PGK chciała się upewnić, że wydatki w tym zakresie będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Argumentowała, że zmierzają one do osiągania przychodów oraz do zachowania źródła tych przychodów. Brak właściwych relacji z kontrahentami oraz społecznością lokalną przeszkodziłby bowiem, a nawet uniemożliwił nie tylko zrealizowanie inwestycji, ale też późniejsze prowadzenie działalności.
Koszty podatkowe
Dyrektor KIS przychylił się do tego stanowiska. Przyznał, że nie są to wydatki na reprezentację, które są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Wyjaśnił, że bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Organ podkreślił, ż CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. – Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów – przyznał dyrektor KIS.
Dodał, że realizacja celów CSR nie następuje przez sam wydatek, ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. A świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach.
– Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT – wyjaśnił organ. Przyznał więc, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.
Podobnie stwierdził też w innych interpretacjach, np. 14 kwietnia 2021 r. (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.58. 2021.1.BKD) i 1 lipca 2020 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.186. 2020.1.BD).
Nowe ulgi
Niezależnie od tego w ramach Polskiego Ładu (który nie trafił jeszcze do akceptacji rządu) planowane jest wdrożenie od 2022 r. nowych ulg dotyczących sponsoringu. Chodzi o to, że podatnicy będą mogli odliczyć od podstawy obliczenia podatku dodatkowo 50 proc. kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, kulturalną oraz szkolnictwo wyższe i naukę. Chodzi m.in. o koszty zakupionego sprzętu sportowego dla klubów, stypendia sportowe, naukowe, opłaty związane z kształceniem zatrudnionych pracowników, wynagrodzenia studentów na praktykach w zakładach pracy.
Ulga będzie odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów. Pisaliśmy o tym m.in. w artykule „Polski Ład zakłada 11 nowych ulg podatkowych dla biznesu” (DGP nr 148/2021).

OPINIA

Organy podatkowe widzą w CSR coś więcej niż reprezentację
Damian Kłosowicz, prawnik w kancelarii Staniek & Partners

Biznes (mały iduży) nie musi być tylko dla udziałowców. Wtym jednym zdaniu można zmieścić ideę CSR, która pokazuje, że biznes może dać społeczeństwu wartość dodaną inną niż sprzedawane produkty iusługi –m.in. dzięki działalności charytatywnej irekompensowaniu negatywnego wpływu na środowisko. CSR, jeśli jest traktowany poważnie, buduje pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz, przekładając się na realne zyski.

Błędne (choć częste) jest za to pojmowanie CSR wyłącznie jako formy dobrego PR. To bardzo duże spłycenie tematu, do tego podatkowo niebezpieczne. Wszakże nie od wczoraj wydatki ponoszone na reprezentację nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, aza takie wydatki rozumie się koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie dobrego obrazu podatnika.
Na szczęście organy podatkowe widzą wCSR coś więcej niż reprezentację iod pewnego czasu wydają na rzecz podatników pozytywne interpretacje indywidualne, zgodnie zktórymi wydatki ponoszone na CSR mogą obniżać podatek należny Skarbowi Państwa jako pośredni koszt uzyskania przychodu.
Żeby jednak nie przekroczyć cienkiej granicy między CSR amarketingiem, należy pamiętać, że działania podejmowane wramach CSR powinny być owocem przemyślanej, długofalowej strategii, której realizacja jest należycie udokumentowana ibieżąco ewaluowana. Dzięki temu nie powinno być wątpliwości co do charakteru działań oraz ich wpływu na zysk firmy.
Interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.226.2021.1.MZA