Będzie trudniej uniknąć akcyzy od aut. Natomiast należności celne i podatkowe w imporcie będą pobierane w ramach jednego postępowania

Senat przyjął w ubiegłym tygodniu dwie ustawy, lecz z poprawkami. Teraz rozpatrzy je Sejm. Jedną z wprowadzonych przez senatorów zmian jest przesunięcie terminu wejścia w życie nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i niektórych innych ustaw. Ma ona zacząć obowiązywać co do zasady 1 lipca br., a nie 1 maja.
Przepisy akcyzowe
Przewidziane w niej zmiany mają przede wszystkim zahamować proceder sprowadzania zagranicznych aut osobowych, które są rejestrowane w Polsce jako ciężarowe bądź specjalne, a potem przerabiane na osobowe. Ustawa zakłada więc, że przy rejestracji w Polsce aut ciężarowych i specjalnych o dopuszczalnej masie do 3,5 tony (zarówno sprowadzonych z krajów UE, jak i wyprodukowanych w Polsce) wymagany będzie dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy. Jeżeli podatnik przerobi taki pojazd na osobowy, będzie musiał nie tylko zawiadomić o tym starostę (w ciągu 30 dni), lecz także zapłacić akcyzę.
Ponadto opodatkowane będzie również nabycie auta osobowego, wcześniej niezarejestrowanego w Polsce, jeżeli nie będzie można ustalić podmiotu, który dokonał czynności podlegającej opodatkowaniu. W takiej sytuacji akcyzę będzie musiał uregulować nabywca lub posiadacz samochodu.
Nowelizacja zakłada też, że sprzedawcy skażonego alkoholu etylowego będą ewidencjonować dane klientów kupujących wyroby zawierające co najmniej 50 proc. alkoholu, jeśli jednorazowy zakup będzie w opakowaniu większym niż 1,5 litra lub przekroczy 10 litrów. Ma to pomóc w kontrolowaniu zwolnień od akcyzy.
Uszczelniony zostanie też obrót suszem tytoniowym i to już od etapu uprawy tytoniu. Chodzi o odcięcie nielegalnych fabryk papierosów od surowca suszu.
Ponadto Krajowa Administracja Skarbowa będzie mogła łatwiej kontrolować obrót wyrobami energetycznymi, paliwami żeglugowymi i opałowymi.
Nowelizacja wprowadza też kary za sprzedaż wyrobów akcyzowych, które nie zostały wcześniej prawidłowo oznaczone banderolami. Sprzedawcom będzie grozić za to grzywna do 720 stawek dziennych oraz kara pozbawienia wolności.
WIA
Nowelizacja przewiduje też zmiany w zakresie wiążącej informacji akcyzowej. Obecnie podatnik nie musi zastosować się do wydanej mu informacji. Po zmianach WIA ma wiązać również jego, a nie tylko organ podatkowy.
Będzie możliwość zmiany WIA z urzędu lub na wniosek, a nie tylko, gdy zmieniają się przepisy.
WIA będą ważne jedynie przez pięć lat, przy czym podatnicy będą mogli wnioskować o przedłużenie ważności informacji. Dla już wydanych WIA pięcioletni okres będzie liczony od wejścia w życie nowelizacji.
Ceny transferowe
Nowelizacja wydłuży też termin na składanie informacji o cenach transferowych (TPR) i oświadczeń o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych za 2020 r. Firmy powiązane, których rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym, będą miały na to czas do końca 2021 r. Natomiast przedsiębiorcy, których rok obrotowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, a termin na wypełnienie przez nich obu obowiązków mija zgodnie z przepisami między 1 lutego a 30 czerwca br., będą mieli na to czas do 30 września 2021 r.
Inne zmiany
Fiskus będzie uznawać certyfikaty rezydencji wydane w 2020 r., jeżeli kontrahent biznesowy złoży oświadczenie o ich aktualności.
Z kolei opłacający tzw. podatek cukrowy bądź podatek od napojów alkoholowych w małych opakowaniach (tzw. małpek) będą mogli składać wnioski o interpretacje indywidualne do dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, co wcześniej nie było jasne.
Import i PESEL
Senatorowie przyjęli też wraz z poprawkami nowelizację prawa celnego i innych ustaw. Zakłada ona uproszczenie poboru opłat celnych i podatkowych w imporcie.
Obecnie naczelnik urzędu celno-skarbowego musi prowadzić przynajmniej dwa odrębne postępowania, w których najpierw określa należności celne, a potem podatkowe. W przypadku importu paliw wydawane są kolejne decyzje, w których określana jest zarówno wysokość opłaty emisyjnej, którą płacą firmy wprowadzające paliwo na polski rynek, jak i wysokość opłaty paliwowej wnoszonej przez producentów paliw silnikowych.
W razie błędnej decyzji podatkowej importer musi najpierw wzruszyć decyzję celną, a w tym czasie uprawomocnia się decyzja podatkowa. Importer musi więc zapłacić należną daninę, a dopiero potem może walczyć z fiskusem.
Po zmianach będzie jedno postępowanie, w którym zostanie ustalona kwota wszystkich należności do zapłaty, w tym zarówno celnych, jak i podatkowych.
Ta sama nowelizacja pozwoli cudzoziemcom uzyskać polski numer PESEL mimo braku zameldowania na terenie Polski. Ułatwi to ich identyfikację dla celów podatkowych. ©℗
Termin CIT-8 i sprawozdań przesunięty
Zeznanie CIT-8 i CIT-8AB za 2020 r. można złożyć do 30 czerwca 2021 r. W tym terminie należy też zapłacić podatek. Zmiana dotyczy podmiotów, których rok podatkowy kończy się w okresie od 1 grudnia 2020 r. do 28 lutego 2021 r. Minister finansów podpisał już w tej sprawie rozporządzenie.
Analogiczne zmiany zawiera przyjęta w ubiegłym tygodniu przez Senat nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw. Jednak w obawie o przedłużające się prace nad tą ustawą minister finansów zdecydował się na przedłużenie w rozporządzeniu terminu składania CIT-8 i CIT-8AB. Nie zostało ono jeszcze opublikowane w Dzienniku Ustaw.
Natomiast prace nad ustawą jeszcze trwają, bo senatorowie wprowadzili poprawki. Posłowie zajmą się nimi jutro.
Minister finansów podpisał też nowelizację rozporządzenia o przedłużeniu terminów na sporządzenie sprawozdań finansowych dla:
• jednostek sektora prywatnego oraz organizacji non profit – o trzy miesiące,
• jednostek sektora finansów publicznych – o miesiąc.
To rozporządzenie również czeka na publikację w Dzienniku Ustaw.
Etap legislacyjny
Skierowane do rozpatrzenia przez Sejm poprawek w nowelizacji ustaw:
– o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 335)
– prawo celne oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 334)