Wirtualny dochód, realna strata
Wieloletni problem
Dlaczego niższa subwencja
Straty gmin dotyczą tzw. części wyrównawczej subwencji ogólnej. Pieniądze te, przekazywane jednostkom samorządu z budżetu państwa, dzielą się na kwoty podstawowe i uzupełniające. Pierwsze z nich (w 2013 r. przeznaczono na nie ponad 4,9 mld zł) otrzymują jednostki, gdzie wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca jest niższy od 92 proc. wskaźnika dochodów podatkowych wszystkich gmin na jednego mieszkańca kraju.
Natomiast wysokość kwoty uzupełniającej jest uzależniona od gęstości zaludnienia w gminie, w relacji do średniej gęstości zaludnienia w kraju i także dochodu gminy na jednego mieszkańca. Otrzymują je te jednostki, w których gęstość zaludnienia jest niższa od średniej krajowej, a dochód podatkowy na mieszkańca gminy nie jest wyższy od 150 proc. przeciętnego dochodu podatkowego w kraju.
Gmina wiejska Korycin (woj. podlaskie) – 85 proc. jej powierzchni zajmują użytki rolne – ma 3,5 tys. mieszkańców. Powierzchnia dróg niepublicznych, od których sama sobie nalicza podatek, wynosi 460 756 mkw.
Drogi te jako tzw. grunty pozostałe objęte są w 2013 r. stawką 45 gr za metr kw. „Wirtualne wpływy” gminy wynoszą z tego tytułu 207 340,20 zł. O tyle, zdaniem samorządowców, dochody gminy stanowiące podstawę do naliczania subwencji, są sztucznie zawyżone.
Źródło: Gmina Korycin