Odsetki od kredytu zaciąganego na zakup firmowej nieruchomości można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu, zmniejszając znacząco podatek przedsiębiorcy. Kwota oszczędności na podatku zależy między innymi od kwoty kredytu i sposobu opodatkowania firmy. W przypadku kredytu na 850 tys. zł i 19-proc. stawki podatku przedsiębiorca może zaoszczędzić miesięcznie ok. 950 złotych.

Przedsiębiorcy, którzy zaciągają kredyt na zakup lub budowę nieruchomości związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej mogą zaliczyć w koszty uzyskania przychodu odsetki z tytułu kredytu. Dzięki temu zobowiązania firmy wobec fiskusa mogą się obniżyć w znaczący sposób, bowiem odsetki stanowią zazwyczaj lwią część raty kredytowej. Przykładowo, w przypadku kredytu hipotecznego w kwocie 850 tys. zł, z oprocentowaniem ok. 7%, rata całkowita wynosi ponad 6,6 tys. zł, z czego odsetki stanowią ok. 5 tys. zł. Zakładając, że przedsiębiorca rozlicza się z fiskusem za pomocą 19-proc. stawki liniowej, miesięczna oszczędność na podatku wynosi ok. 950 złotych.

Możliwość zaliczenia odsetek do kosztów uzyskania przychodu reguluje art. 23 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Przy czym zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 32 tej samej ustawy, kosztów uzyskania przychodów nie stanowią także naliczone, lecz niezapłacone odsetki od zobowiązań.

Możliwość zaliczenia kredytu w koszty uzyskania przychodu potwierdza między innymi interpretacja indywidualna z dnia 19.01.2011 (sygn. IPPB1/415-1035/10-2/RS), wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, który stwierdził, że: „(…) odsetki od kredytu mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej pod warunkiem łącznego spełnienia następujących warunków: zaciągnięty kredyt pozostaje w związku ze źródłem przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, odsetki zostały zapłacone, wydatek musi być należycie udokumentowany”.

Ważny jest moment zaliczenia nieruchomości do środków trwałych

W koszty zaliczyć można – co wskazuje wprost ustawa o PIT – tylko zapłacone odsetki od kredytu. Ważny jest także moment, w którym raty zostały zapłacone. Jeśli miało to miejsce przed przekazaniem nieruchomości do użytku (uwzględnienia jej w ewidencji środków trwałych), odsetki zapłacone do tego czasu będą jedynie zwiększały wartość początkową nieruchomości, zatem zostaną zaliczone do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne. Natomiast bezpośrednio do kosztów można zaliczyć tylko odsetki zapłacone po dniu przekazania nieruchomości do użytkowania.

Agata Szymborska-Sutton, Tax Care