W kasie fiskalnej nie trzeba rejestrować sprzedaży na rzecz pracowników. Zwolnienie nie obejmuje jednak zbycia niektórych towarów, np. sprzętu RTV.

W praktyce często się zdarza, że firma sprzedaje swoim pracownikom należące do niej towary. Podatnicy mają wówczas wątpliwości, czy każdą czynność należy ewidencjonować w kasie fiskalnej.

– Zgodnie z ogólną zasadą przy sprzedaży na rzecz osób fizycznych lub rolników ryczałtowych obrót oraz podatek należny należy rejestrować na kasie. Ta reguła ma jednak wyjątki – wyjaśnia Anna Trembasiewicz, dyrektor zarządzająca w Auxilium.

Ustawodawca określił je w rozporządzeniu ministra finansów z 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących (Dz.U. nr 138, poz. 930).

Ekspert z Auxilium przypomina, że zwolniona z ewidencji jest dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników. Preferencja tego typu dotyczy jedynie podatników, którzy przed 1 stycznia 2011 r. nie rozpoczęli ewidencjonowania takich czynności w kasie. To zwolnienie podatnik może stosować do końca 2012 r. Jego zakres zależy od sprzedawanego asortymentu.

– Jeżeli firma sprzeda pracownikowi nowy lub używany telewizor, to takie zdarzenie musi znaleźć swoje odzwierciedlenie w kasie – podpowiada Anna Trembasiewicz.

Zgodnie bowiem z par. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) i b) rozporządzenia w sprawie zwolnień od stosowania kas wyłączenie z obowiązku ewidencji nie obejmie dostawy m.in. sprzętu radiowego, telewizyjnego lub nagranych płyt DVD.