Od 1 stycznia 2013 r. instytucje finansowe, w tym polskie, będą miały obowiązek informowania amerykańskich władz podatkowych o rachunkach bankowych prowadzonych na rzecz amerykańskich rezydentów podatkowych. Ma to służyć wyłapywaniu oszustów podatkowych.

Takie rozwiązania wprowadza ustawa podatkowa przyjęta w USA w marcu 2010 roku - powiedział w czwartek na spotkaniu z dziennikarzami Leszek Tokarski, partner w dziale doradztwa podatkowego Deloitte. Dodał, że podatnikiem USA jest m.in. osoba, która posiada obywatelstwo amerykańskie, a na stałe rezyduje na przykład w Polsce lub polska korporacja, która ma ponad 10-proc. udział amerykański.

Chodzi o ustawę o ujawnianiu informacji o rachunkach zagranicznych na cele podatkowe (Foreign Account Tax Compliance Act). Jak wyjaśnił Tokarski, jej celem jest identyfikacja podatników amerykańskich, którzy posiadają rachunki w zagranicznych instytucjach finansowych, na przykład polskich bankach.

"Jeżeli bank lub inna instytucja finansowa (na przykład towarzystwo ubezpieczeniowe lub dom maklerski) nie dostosuje się do nowych regulacji, to jego klienci, których obejmuje ustawa, utracą 30 proc. wpływów ze źródeł amerykańskich" - podkreślił Tokarski. Dodał, że w takiej sytuacji klient może zgłosić się indywidualnie do urzędu podatkowego w USA, złożyć wszystkie wymagane formularze i zaczekać na zwrot należnej kwoty w kolejnym roku kalendarzowym. "Czyli cały ciężar administrowania, korespondowania, tłumaczenia się spoczywa na kliencie" - zaznaczył Tokarski.

Reklama

Dodał, że część instytucji finansowych już rozpoczęła "bardzo poważny proces dostosowawczy" do amerykańskiej regulacji.

Tokarski wyjaśnił, że instytucje finansowe będą miały obowiązek wysyłać raz w roku do amerykańskich władz podatkowych (Internal Revenue Service) raporty o swoich klientach (m.in. ich nazwisko, adres, numer identyfikacji podatkowej, szczegółowe salda obrotu na rachunkach bankowych), a audyty minimum co 5 lat.

Partner w dziale zarządzania ryzykiem Deloitte Jakub Bojanowski podkreślił, że wejście w życie tej ustawy oznacza dla banków w Polsce "olbrzymią kampanię informacyjną skierowaną do klientów, konieczność dostosowania systemów informatycznych po to, żeby informacje o klientach gromadzić i odpowiednio je raportować". "Pozornie drobna regulacja wywołuje bardzo duże przedsięwzięcie organizacyjne po stronie banków" - podkreślił Bojanowski.

Eksperci Deloitte zwrócili uwagę, że celem tej ustawy jest wyłapywanie oszustów podatkowych. "Rykoszetem może się dostać jednak wielu innym" - podkreślili.