Syntetyczny rachunek zysków i strat prezentujący łączne przychody i koszty, jakie jednostka osiągnęła w okresie sprawozdawczym, nie odzwierciedla w pełni poszczególnych źródeł przychodów i zróżnicowanej rentowności, jaką jednostka osiąga z prowadzonej działalności. Jak w sprawozdaniu finansowym prezentować przychody w podziale na segmenty działalności?

MSR 14 ustala zasady sprawozdawczości finansowej prezentującej działalność gospodarczą w podziale na segmenty działalności zawierające w sobie informacje na temat różnych rodzajów towarów i usług oraz zróżnicowanych rynków zbytu tak, aby pomóc użytkownikowi sprawozdań finansowych. MSR 14 powinien być stosowany przez jednostki gospodarcze, których instrumenty kapitałowe (akcje) lub dłużne papiery wartościowe (obligacje) znajdują się w publicznym obrocie, lub przez jednostki gospodarcze będące w trakcie emisji kapitałowych instrumentów finansowych lub dłużnych papierów wartościowych na publiczne rynki papierów wartościowych. Standard wymaga, aby jednostka zaprezentowała swoją działalność w podziale na segment branżowy i geograficzny.
Segment branżowy jest dającym się wyodrębnić obszarem jednostki gospodarczej, w ramach którego następuje dystrybucja towarów lub świadczenie usług lub grupy powiązanych towarów lub usług, podlegającym ryzyku i charakteryzującym się poziomem zwrotu z poniesionych nakładów inwestycyjnych różniących się od tych, które są właściwe dla innych segmentów branżowych. Do czynników, które należy uwzględnić, określając, czy produkty i usługi są powiązane, należą: rodzaj towarów lub usług, rodzaj procesów produkcyjnych, typ lub klasa użytkowników towarów lub usług, zastosowane metody dystrybucji towarów itp.
Segment geograficzny jest dającym się wyodrębnić obszarem jednostki gospodarczej, w ramach którego następuje dystrybucja towarów lub świadczenie usług w obrębie określonego środowiska ekonomicznego, podlegającym ryzyku i charakteryzującym się poziomem zwrotu z poniesionych nakładów inwestycyjnych różniących się od tych, które są właściwe dla innych składników działających w odmiennym środowisku ekonomicznym. Do czynników, które należy uwzględnić, określając, co stanowi segment geograficzny, należą: podobieństwo warunków politycznych i ekonomicznych, powiązanie pomiędzy działalnością prowadzoną na różnych obszarach geograficznych, bliskość lokalizacji, szczególny rodzaj ryzyka związany z działalnością w konkretnym obszarze geograficznym, regulacje dotyczące kontroli wymiany walut oraz ryzyko walutowe.
Jednostka sama określa, który z prezentowanych segmentów jest segmentem podstawowym, a który segmentem uzupełniającym.
dr ANDRÉ HELIN
prezes firmy audytorskiej BDO Numerica
Not. EM
dr André Helin, prezes firmy audytorskiej BDO Numerica / DGP