W styczniu otrzymaliśmy decyzję w sprawie podatku od nieruchomości, którą zaksięgowałam jako rozliczenie międzyokresowe kosztów. Co miesiąc odpisywałam w koszty 1/12. W marcu przyszła decyzja zmniejszająca nam ten podatek (staraliśmy się o to ze względu na złe obliczenie powierzchni budynku pod działalność). Jak w takim przypadku powinna przebiegać ewidencja? Czy w marcu wyksięgować tamtą pierwszą kwotę i zaksięgować nową? Co zrobić z księgowaniami za styczeń i luty?
- Wyksięgować pierwotną wartość podatku od nieruchomości - 24 tys. zł Wn „Rozliczenia międzyokresowe”, Ma „Rozrachunki z budżetem”
- Zaksięgować nową obniżoną wartość - 12 tys. zł: Wn „Rozliczenia międzyokresowe”, Ma „Rozrachunki z budżetem”
- Wystornować w miesiącu marcu zapisy dotyczące miesięcznych odpisów w koszty za styczeń i luty - 2 tys. zł za miesiąc: Wn „Podatki i opłaty”, Ma „Rozliczenia międzyokresowe”
- Zaksięgować nową wartość odpisu miesięcznego kolejno za styczeń, luty i marzec: 1 tys. zł za miesiąc: Wn „Podatki i opłaty”, Ma „Rozliczenia międzyokresowe”.