statystyki

Nowy JPK_VAT dla jednostek sektora finansów publicznych [12 PYTAŃ I ODPOWIEDZI]

autor: Radosław Kowalski14.10.2020, 08:34; Aktualizacja: 20.10.2020, 12:40
Nowy JPK VAT

Nowe zasady prowadzenia ewidencji i sporządzania JPK_VAT budzą wciąż wiele wątpliwości, dlatego dzisiaj odpowiadamy na pojawiające się w praktyce pytaniaźródło: GazetaPrawna.pl

Za okresy od 1 października 2020 r. wszystkie podmioty zarejestrowane jako czynni podatnicy VAT będą obowiązkowo składać nowy JPK_VAT, który obejmie część deklaracyjną i ewidencyjną. Dotyczy to również mających taki status jednostek sektora finansów publicznych. W związku z tym będą one musiały nie tylko dostosować używane oprogramowanie, konieczne może być też wdrożenie w tych jednostkach zmian organizacyjnych, które pozwolą na efektywne stosowanie oznaczeń GTU i symboli literowych przewidzianych w nowych regulacjach.

1 Jak JPK_V7M wpływa na procedury przekazywania danych wewnątrz gminy

W ramach naszej gminy funkcjonuje kilkanaście jednostek organizacyjnych, m.in. zakładów budżetowych, szkół i przedszkoli. Jako gmina jesteśmy jednym podatnikiem VAT. Do tej pory każda z jednostek, w której jest księgowość, prowadziła swoją własną ewidencję, generowała dane do JPK_VAT i deklaracji, by następnie przekazać je do gminy, która to wszystko łączyła i przekazywała do urzędu skarbowego. Czy w związku z wprowadzeniem nowych zasad składania JPK_VAT połączonego z deklaracją musimy zmienić stosowane do tej pory zasady?

Przeprowadzenie kilka lat temu obowiązkowego scalenia gminy i jej jednostek organizacyjnych w jednego podatnika podatku od towarów i usług skutkowało tym, że składana była wspólna deklaracja i informacja JPK_VAT. Zasada taka w dalszym ciągu obowiązuje pod rządami obowiązujących od października 2020 r. regulacji dotyczących zasad prowadzenia ewidencji VAT i składania nowego JPK_VAT (ewidencja wraz z deklaracją), czyli odpowiednio JPK_V7M lub JPK_V7K. To oznacza, że generalnie wprowadzenie nowych przepisów w tym zakresie nie powinno wiązać się z rewolucyjnymi zmianami wewnątrz samej gminy jako podatnika VAT. W konsekwencji dotychczas stosowane procedury mogą w dalszym ciągu funkcjonować, jednak konieczna jest ich modyfikacja.

Więcej na temat zmian w JPK_VAT i stosowania nowych kodów znajdziesz w komplecie Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją + nowe kodami w JPK_VAT>>

Obowiązek wprowadzenia zmian wynika z tego, że uprzednio w ramach JPK_VAT udostępniana była tylko informacja o ewidencji, a obecnie podatnik przekazuje w odpowiedniej strukturze całą ewidencję oraz deklarację VAT. Co więcej, prawodawca precyzuje, jak ma być prowadzona ewidencja, jakie dane powinny w niej być zamieszczane. Zatem już w ewidencji podatnicy muszą uwzględniać konkretne informacje określone przez ministra w przepisach wykonawczych i następnie przekazywać je administracji podatkowej w strukturze JPK_V7. Może to w praktyce wymusić dalszą centralizację ewidencji VAT i odpowiednią modyfikację narzędzi informatycznych. W takim przypadku gminy muszą tak ustawić procesy, by dane były przekazywane na bieżąco. Biorąc jednak pod uwagę, że prawodawca nie zastrzegł, iż ewidencja VAT nie może być podzielona na części odpowiadające jednostkom organizacyjnym, należy uznać, że możliwe jest pionowe delegowanie obowiązków do poszczególnych jednostek. Przy czym delegowanie obowiązków dotyczących prowadzenia ewidencji zgodnej ze strukturą JPK_V7 wymusza wdrożenie odpowiednich mechanizmów kontrolnych, np. ścieżki audytu danych następnie wykorzystywanych przy sporządzaniu JPK_V7 przekazywanych administracji skarbowej.

Rzecz jasna konieczne jest wprowadzenie procedur organizacyjnych i wdrożenie rozwiązań informatycznych, które umożliwią stosowanie oznaczeń GTU i symboli literowych przewidzianymi w przepisach.

Teoretycznie nowe zasady prowadzenia ewidencji i sporządzania JPK_VAT nie wymuszą zmiany zasad fakturowania. Regulacje dotyczące tych zagadnień nie odnoszą się bowiem wprost do wystawiania faktur. Jednak jest to dobry moment na sprawdzenie poprawności fakturowania. Doświadczenie pokazuje, że w praktyce informacje zawarte w dokumentach sprzedaży są często zbyt mało dokładne, nieprecyzyjne, a przez to niewystarczające do prawidłowego zaewidencjonowania sprzedaży i przekazania ewidencji w ramach struktury JPK_V7.


Pozostało 84% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane