Fiskus nieprzychylnie patrzy na zakupy artykułów spożywczych dla zleceniobiorców

autor: Aneta Szwęch09.03.2020, 15:02; Aktualizacja: 09.03.2020, 15:02
Czy zakup artykułów spożywczych przekazanych zleceniobiorcom uprawnia firmę do odliczenia podatku naliczonego oraz do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów?

Czy zakup artykułów spożywczych przekazanych zleceniobiorcom uprawnia firmę do odliczenia podatku naliczonego oraz do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów?źródło: ShutterStock

Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą stawia sobie za cel osiąganie zysku oraz jego maksymalizację. Osiągnięcie tego celu wymaga ponoszenia pewnych standardowych, lecz kluczowych dla firmy wydatków. Mogą należeć do nich m.in. wydatki na zakup artykułów spożywczych dla osób współpracujących z firmą na podstawie umowy zlecenia czy umowy o dzieło.

W celu omówienia bieżących spraw, problemów związanych z realizowanymi projektami oraz planu działania na kilka dni nasza spółka (działa w branży informatycznej) ma zwyczaj organizowania tzw. spotkań śniadaniowych. Osobom w nich uczestniczącym – są to nie tylko pracownicy, lecz także zleceniobiorcy – udostępniane są artykuły spożywcze zakupione na koszt spółki ze środków obrotowych, są to m.in. woda, kawa, herbata, mleko, cukier, soki, pieczywo, serki, wędliny, masło, owoce i warzywa. Ponadto wymienione produkty są udostępniane zleceniobiorcom także przez pozostałą część dnia ich pracy – mając je, nie muszą wychodzić po fast foody, co by dezorganizowało pracę w firmie. Czy zakup artykułów spożywczych przekazanych zleceniobiorcom uprawnia firmę do odliczenia podatku naliczonego oraz do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów?

Prawo do odliczenia podatku naliczonego

Z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że w zakresie, w jakim dokonane przez podatnika zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Aby zrealizować prawo do tego odliczenia, niezbędne jest istnienie związku pomiędzy dokonywanymi zakupami a prowadzoną działalnością opodatkowaną VAT. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jeśli zakupione towary (usługi) służą np. dalszej odsprzedaży lub są zużywane w procesie wytworzenia towarów lub świadczenia usług opodatkowanych VAT, wówczas mówi się o związku bezpośrednim pomiędzy dokonanymi zakupami a działalnością opodatkowaną VAT. Jeśli natomiast ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem prowadzonej działalności w ten sposób, że nie generują wprost sprzedaży opodatkowanej, lecz ich ponoszenie warunkuje jej uzyskanie, to mówimy o występowaniu związku pośredniego pomiędzy dokonanymi zakupami a działalnością opodatkowaną VAT. Zakup wymienionych artykułów spożywczych przeznaczonych do spożycia przez zleceniobiorców wykazuje związek pośredni ze sprzedażą opodatkowaną w zakresie świadczonych usług informatycznych. Zdaniem przedsiębiorców wydatki te są standardem w obecnych warunkach gospodarki rynkowej, powodując zwiększenie komfortu i efektywności pracy zleceniobiorców oraz atrakcyjności oferty zlecenia. Organy podatkowe twierdzą jednak inaczej.

Ważny jest cel wydatków

W przypadku tego rodzaju wydatków istotą problemu jest określenie, czy są one ponoszone w związku z firmowymi potrzebami, czy też na cele osobiste zleceniobiorców. Znaczenie ma również rodzaj przekazanych do spożycia artykułów spożywczych.


Pozostało 58% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane