statystyki

Jaki VAT i PIT przy zakupie reklam na Facebooku przez polskiego przedsiębiorcę od irlandzkiej spółki

autor: Marcin Szymankiewicz15.09.2019, 17:00
podatek, podatki, księgowość, rachunki, dokument, finanse

Przedsiębiorca w swojej działalności gospodarczej wykorzystuje usługę google AdSense, która polega na dostarczaniu innym osobom, firmom, instytucjom przestrzeni na stronach internetowych przedsiębiorcy w celach reklamowych.źródło: ShutterStock

Przedsiębiorca w swojej działalności gospodarczej wykorzystuje usługę google AdSense, która polega na dostarczaniu innym osobom, firmom, instytucjom przestrzeni na stronach internetowych przedsiębiorcy w celach reklamowych. W celu dotarcia do jak największej liczby odbiorców dokonuje on zakupu reklam na portalu społecznościowym, jakim jest Facebook (siedziba firmy w Irlandii).

Wycena reklam na portalu jest oparta na systemie aukcyjnym, w którym reklamy rywalizują o wyświetlenia na podstawie kryterium oferty i skuteczności. Podczas prezentowania reklamy należności są naliczane wyłącznie za liczbę jej kliknięć lub wyświetleń. Przedsiębiorca sam określa budżet dla każdej reklamy, którą wyświetla na Facebooku, i portal musi zmieścić się w tym budżecie. W trakcie wyświetlania reklam naliczane są koszty.

Przedsiębiorca jest nimi obciążany automatycznie każdego miesiąca w dniu rozliczenia oraz po wydaniu określonej kwoty zdefiniowanej jako próg rozliczeniowy – co może zdarzyć się wielokrotnie w ciągu jednego miesiąca lub wcale, w zależności od kwoty progu rozliczeniowego, liczby wyświetlanych reklam i wysokości budżetów. Ponieważ można wielokrotnie osiągnąć próg rozliczeniowy, w danym miesiącu może zostać naliczonych wiele opłat. Płatność jest pobierana automatycznie z karty kredytowej przedsiębiorcy. Za sierpień 2019 r. próg rozliczeniowy wynosił 100 euro. Dzień rozliczenia przypadł na 31 sierpnia 2019 r. i tego dnia została pobrana z karty kredytowej przedsiębiorcy zapłata. Faktura jest wystawiana w danym miesiącu w dniu rozliczenia, który jest ostatnim dniem miesiąca. Taka informacja widnieje na stronie portalu.

Przedsiębiorca fakturę generuje samodzielnie, pobierając ją z Menedżera reklam. Nie ma on tam możliwości wpisania samodzielnie daty wystawienia, nie jest też ona automatycznie generowana na pobranym dokumencie. Na fakturze widnieje tylko data płatności, metoda płatności oraz identyfikator płatności, który umożliwia sprawdzenie, za co została naliczona opłata. Jak przedsiębiorca powinien rozliczyć zakup tych reklam na gruncie PIT oraz VAT? PIT przedsiębiorca rozlicza liniowo, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową. W zakresie VAT korzysta ze zwolnienia podmiotowego (świadczy głownie usługi zwolnione z VAT). 

VAT

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia podmiotowego w VAT. Należy jednak zauważyć, że korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w VAT nie zwalnia podatnika z obowiązku rozliczenia podatku należnego z tytułu importu usług. Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT).

Uwaga! Zgodnie z zasadą terytorialności, zawartą w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 2 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, tj. Polski. Dotyczy to także importu usług. W analizowanej sprawie usługi reklamy są świadczone na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a pkt 1 lit. a ustawy o VAT. Dlatego stosownie do zasady zawartej w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą ma siedzibę działalności gospodarczej, tj. w Polsce.

W przypadku usług, do których stosuje się art. 28b ustawy o VAT (a takimi są usługi reklamy świadczone na rzecz podatnika VAT), stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


Pozostało jeszcze 75% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane