statystyki

Nie można zmuszać emeryta mieszkającego za granicą do odrzucenia e-PIT

autor: Magdalena Majkowska27.06.2019, 08:16; Aktualizacja: 27.06.2019, 08:18
Brak reakcji emerytów mieszkających na stałe za granicą oznaczał jednak automatyczną akceptację PIT-37, co z kolei wiązało się z tym, że urząd skarbowy wysyłał za granicę wezwania do zapłaty podatku.

Brak reakcji emerytów mieszkających na stałe za granicą oznaczał jednak automatyczną akceptację PIT-37, co z kolei wiązało się z tym, że urząd skarbowy wysyłał za granicę wezwania do zapłaty podatku.źródło: ShutterStock

Zasadniczo z umów międzynarodowych o unikaniu podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę wynika, że świadczenia emerytalne i rentowe są opodatkowane w państwie, w którym świadczeniobiorca ma miejsce zamieszkania.

Ujawnił się ostatnio nowy problem związany z usługą Twój e-PIT. System wygenerował zeznania emerytom mieszkającym na stałe za granicą. Ponieważ emeryci nie zaglądali do tych PIT-ów, więc system zatwierdzał je automatycznie i przesyłał do urzędów skarbowych. A te następnie wzywały do zapłaty podatku w terminie 7 dni. We wtorek Ministerstwo Finansów odniosło się do tego w oficjalnym komunikacie. Zapewniło, że unieważni niesłusznie wystawione zeznania, a wpłacone już niepotrzebnie kwoty zostaną zwrócone. Odpowiedzmy na podstawowe pytanie: skąd wziął się cały ten problem i czy emeryci mieszkający na stałe za granicą mają jakiekolwiek obowiązki wobec polskiego fiskusa?


Pozostało jeszcze 74% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • anon(2019-06-27 18:41) Zgłoś naruszenie 00

    Mózgi wydajπce interpretacje doszły do wniosku, że firma zagraniczna ma stosować polskie przepisy przy wystawianiu faktur (bo przecież wydający interpretację z PIT nie musi a w zasadzie nie powinien znać przepisów VAT o wystawianiu faktur), bo nie byli w stanie wymyślić w jakiej dacie ma przedsiębiorca zaliczyć w koszt taki wydatek skoro na fakturze nie ma daty wystawienia, a przepis mówi o księgowaniu w dacie wystawienia. Otóż odpowiedź jest bardzo prosta. To że na fakturze nie ma daty wystawienia nie oznacza, że faktura nie ma daty wystawienia. Nie trzeba od razu takich głupot wymyślać, że wstyd się przyznać gdzie się pracuje.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane