Od 2019 r., wskutek nowelizacji z 23 października 2018 r. ustaw o PIT i CIT, do kosztów uzyskania przychodów nie będą zaliczane odpisy z tytułu zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:
a) 225 tys. zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z 11 stycz nia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. poz. 317 i 1356),
b) 150 tys. zł – w przypadku pozostałych samochodów osobowych.
Ustawa nowelizująca nie zawiera przepisu przejściowego, który wskazywałby, że podwyższony limit amortyzacji ma zastosowanie tylko do samochodów osobowych przyjętych do używania po 31 grudnia 2018 r. W konsekwencji należałoby przyjąć, że podatnicy, którzy aktualnie zaliczają do kosztów podatkowych odpisy amortyzacyjne tylko w części, z uwagi na obowiązujący do końca tego roku limit 20 tys. euro, mają prawo od 2019 r. podwyższyć kwotę odpisów stanowiącą koszt podatkowy, ustaloną na nowo w odniesieniu do proporcji wartości początkowej nabytego samochodu i kwoty 150 tys. zł.
Powstaje jednak pytanie, czy na pewno taki zamysł przyświecał ustawodawcy oraz jakiej wykładni przepisów będą dokonywały w tym zakresie w przyszłości ograny podatkowe.
Dla odmiany w zakresie zasad ustalania kosztów uzyskania przychodów po sprzedaży drogiego samochodu osobowego ustawodawca podszedł do tematu bardziej szczegółowo. Przewidział bowiem przepis intertemporalny, wskazując w art. 9 ustawy nowelizującej, że nowe zasady ustalania dochodu podatkowego ze sprzedaży samochodu stosuje się do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych po 31 grudnia 2018 r.
Od redakcji: w tej sprawie zadaliśmy pytanie Ministerstwu Finansów. O odpowiedzi poinformujemy.
Etap legislacyjny
Nowelizacja z 23 października 2018 r. ustaw o PIT, CIT oraz niektórych innych ustaw – czeka na podpis prezydenta