To główne założenia, jakie zostały wczoraj wpisane do planu legislacyjnych prac rządu. Po zmianach w VAT
Ministerstwo Finansów bierze się teraz do zaostrzenia przepisów o CIT i PIT.
Przy okazji ma być podniesiony limit jednorazowej amortyzacji z 3,5 tys. zł do 5 tys. zł. O tej ostatniej zmianie napisaliśmy jako pierwsi w artykule „Komputer za 5 tys. zł od razu kosztem” (DGP nr 127/2017).
W projekcie znajdą się jednak przede wszystkim rozwiązania, które mają uszczelnić system
podatku dochodowego:
Wprowadzony ma być tzw. minimalny podatek dochodowy w odniesieniu do podatników posiadających
nieruchomości komercyjne o znacznej wartości (np. galerie handlowe).
Wyodrębnione zostanie źródło przychodów w postaci zysków kapitałowych. Dochody te będą oddzielone od pozostałych dochodów podatnika. Zmiana w tym zakresie nastąpi w ustawie o
CIT, ponieważ w ustawie o PIT już dziś zyski kapitałowe są odrębnym źródłem przychodów.
W tym zakresie projekt byłby pierwszym krokiem do opisywanych już przez DGP planów rozdzielenia zasad opodatkowania przychodów: z działalności gospodarczej, z wynagrodzeń, rent itp., oraz z zysków kapitałowych. Docelowo mają one zastąpić dzisiejsze
przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych.
Podatnicy CIT będą mieli limit dotyczący zaliczania do podatkowych kosztów wydatków na usługi niematerialne. Ma to być próg kwotowy uwzględniający potrzeby wynikające z działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.
Podatkowe grupy kapitałowe
W planie MF jest też modyfikacja przepisów regulujących funkcjonowanie podatkowych grup kapitałowych. Ostrzeżenie dotyczące optymalizacji w ramach tych grup Ministerstwo Finansów wydało 26 czerwca br.
Oprócz tego resort finansów zakłada zmianę przepisów dotyczących:
● niestatecznej kapitalizacji, tj. przepisów przeciwdziałających nadmiernemu finansowaniu podatników długiem, co często powoduje obniżenie podstawy opodatkowania w państwie siedziby spółki zależnej;
● unikania opodatkowania poprzez tworzenie kontrolowanych spółek zagranicznych (Controlled Foreign Company – CFC) w państwach stosujących preferencyjne reżimy opodatkowania, w tym w tzw. rajach podatkowych.
Przygotowywany przez MF projekt to reakcja na działania podatników skutkujące obniżaniem podstawy opodatkowania. Resort wymienia tu przede wszystkim:
● kompensowanie, sztucznie kreowanych strat na operacjach finansowych z dochodem z prowadzonej działalności gospodarczej (z działalności operacyjnej);
● nadmierne finansowania podatnika długiem;
● transferowanie dochodu podatnika do podmiotów położonych w państwach stosujących preferencyjne reżimy opodatkowania;
● przeszacowywanie, bez wykazywania przychodów, wartości aktywów, w tym w szczególności wartości niematerialnych i prawnych (np. znaków towarowych);
● wykorzystywanie podatkowej grupy kapitałowej jako instytucji służącej optymalizacji podatkowej.
Planowane zmiany – jak tłumaczy MF – mają służyć wdrożeniu do polskich przepisów dyrektywy ATAD (tj. 2016/1164 z 12 lipca 2016 r.). Polska ma na to czas do 1 stycznia 2019 r.
Pod koniec maja Rada Unii Europejskiej przyjęła dyrektywę ATAD 2 będącą częścią większego pakietu unijnych regulacji, mających zapobiegać unikaniu opodatkowania. Dotyczy ona finansowych instrumentów hybrydowych, które koncerny międzynarodowe wykorzystują, aby zmniejszyć podatek do zapłaty w różnych państwach bądź nawet go uniknąć. W praktyce takie instrumenty są wykorzystywane, gdy dwa kraje odmiennie traktują jedną i tę samą płatność. Kraje członkowskie powinny wdrożyć regulacje ATAD 2 do swojego prawa do końca 2019 r. (niektóre regulacje do końca 2021 r.).
Projekt przewiduje również zmiany korzystne dla podatników PIT nieprowadzących działalności gospodarczej. Przykładowo będzie to wprowadzenie stałego zwolnienia od podatku przychodu z tytułu umorzenia należności związanych z użytkowaniem lokalu mieszkalnego, poszerzenie zakresu stosowania ulgi rehabilitacyjnej.
Projekt nowelizacji ustawy o PIT, CIT i o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne– pracuje nad nim Ministerstwo Finansów.