W ciągu pięciu lat organy podatkowe i organy kontroli skarbowej mogą kontrolować poprawność zaliczenia nieodliczonego VAT od zakupu paliwa do kosztów uzyskania przychodów.
Ministerstwo Finansów wydało komunikat odnoszący się do wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) w sprawie C-414/07 (Magoora przeciwko Polsce). Stwierdziło w nim, że w przypadku podatników, którzy zaliczyli wydatki z tytułu nieodliczonego podatku naliczonego w koszty uzyskania przychodów, ewentualna korekta w podatku od towarów i usług (i odliczenie tego podatku) skutkowałaby koniecznością dokonania korekty w podatku dochodowym (wyrzuceniu tych wydatków z kosztów uzyskania przychodów).
Odliczenie podatku
Sformułowanie to sugeruje, że podatnicy, którym przyznane zostało prawo do odliczenia podatku naliczonego, mogą nie dokonywać tego odliczenia i pozostawić nieodliczony VAT w kosztach uzyskania przychodów. Jest to sugestia sprzeczna z przepisami ustaw: o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) i podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodu podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodu podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, jeżeli naliczony VAT nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.
Oznacza to, że w powstałej po wyroku ETS sytuacji podatnicy, których to dotyczy:
n nie mają obowiązku odliczenia VAT naliczonego przy zakupie paliwa do objętych wyrokiem samochodów, oraz
n nie mają prawa do uznania tego VAT za koszt uzyskania przychodów.
Takie rozumienie tych przepisów wielokrotnie potwierdzały interpretacje indywidualne organów podatkowych - ostatnio np. dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 listopada 2008 r., nr ITPB3/423-522/08/DK, i dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 13 listopada 2008 r., nr IPPB3-423-1174/08-2/KR.
Czas na kontrolę
W tej sytuacji zainteresowani podatnicy znaleźli się w klinczu. Z jednej strony - zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług termin dokonania korekt deklaracji za 2004 rok mija 31 grudnia 2008 r. Z drugiej - zgodnie z art. 68 par. 2 Ordynacji podatkowej wynika, że kontrole prawidłowości rozliczeń podatków dochodowych za 2004 rok mogą odbywać się przynajmniej do końca 2010 roku. W czasie tych kontroli organy podatkowe i organy kontroli skarbowej będą miały obowiązek stwierdzenia niewłaściwego zaliczenia nieodliczonego VAT do kosztów uzyskania przychodów.
Wydaje się, że wyjściem z tej sytuacji mogłoby być skorzystanie przez ministra finansów z uprawnienia zawartego w art. 22 par. 1 Ordynacji podatkowej i wydanie rozporządzenia w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodu wynikającego z nieodliczonego VAT zaliczonego bezprawnie do kosztów uzyskania przychodów bądź powszechna akcja umarzania zaległości podatkowych przez właściwych naczelników urzędów skarbowych na podstawie art. 67a i nast. Ordynacji podatkowej.
Ważne!
Do 31 grudnia 2008 r. podatnicy mają czas na złożenie korekt deklaracji VAT z 2004 roku, aby odzyskać nieodliczony VAT z tytułu zakupu paliwa
Komentarze (13)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarszeI inne jeszcze demagogiczno- filozoficzne rozważania na temat dochodu ,
kontroli z powodu zaliczenia VAT w koszty dla tych co nie będą robć korekt ---
ZWYKŁE STRASZENIE CZYTELNIKÓW i MAŁO RZETELNE INFORMACJE
MOGĘ TE KOREKTY ZROBIĆ KAŻDEMU CHĘTNEMU !
052 3443634
===
STANOWISKO MF
Stosownie do art. (...)w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami, naliczony podatek od towarów i usług lub zwrócony podatek akcyzowy stanowi przychód w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.
Jeżeli zatem obniżenie lub zwrot podatku od towarów i usług następuje zgodnie z obowiązującymi przepisami, to kwota zwrotu lub obniżenia podatku w części uprzednio zaliczonej do kosztów uzyskania przychodów będzie stanowiła przychód zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 12 ust. 1 pkt 4f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w momencie otrzymania zwrotu.
Magdalena Kobos
Rzecznik prasowy, Ministerstwo Finansów
Termin określony w art. 86 ust. 13 ustawy VAT ma zastosowanie wyłącznie do sytuacji gdy podatnik nie skorzystał z uprawnień wynikających z przepisów, które w nim wymieniono. Nie może mieć zastosowania w przypadku gdy sprawa dotyczy innego przepisu, który okazał się niezgodny z normą wyższej rangi. W tej sytuacji mają zastosowanie przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące przedawnienia zobowiązań podatkowych. Wynika z nich, że na dokonanie korekty deklaracji VAT-7 za 2004 rok jest jeszcze sporo czasu.
1) Organy podatkowe nie mają prawa powoływać się na wyroki ETS i wywodzić negatywnych skutków w stosunku do podatników. Jest na to wiele wyroków ETS - szkoda, że autor tego nie przypomniał
2) Szkoda też, że nie podjął tematu dotyczącego korekty wartości CIT i PIT w deklaracji bieżącej. Doradcy podatkowi (przynajmniej spora ich część) twierdzi, że dokonując korekty VAT zmianę w podatku ujmujemy w deklaracji CIT lub PIT bieżącej, tj. bez odsetek
Ponieważ sytuacja taka jest kuriozalna (przecież to swoisty mobbing!) proponuję Gazecie Prawnej objęcie patronatu nad akcją monitoringu.
Celem akcji byłoby sprawdzenie czy to prawda że praktyką fiskusa jest "mszczenie się" za korzystanie ze swoich praw przez podatników.
Mam nadzieję że wynikiem akcji będzie informacja że to tylko plotki...
Forma akcji : każdy czytelnik GP wykorzystujący wyrok ETS do realizacji swojego prawa do zwrotu VAT mógłby zarejestrować się w bazie. W wypadku kontroli skarbowej przysyłałby infiormację. W ten sposób otrzymalibyśmy statystyczny obraz tego czy Urzędy Skarbowe stosują "mobbing" wobec podatników dopominających się o swoje prawa.