"Nowelizacja ustawy będzie miała pozytywne skutki dla budżetu państwa. W tym roku oczekujemy wzrostu dochodów z podatków od gier w wysokości 300 mln zł. W długoterminowym okresie przez 10 lat funkcjonowania tej ustawy zakładamy, że budżet zyska ponad 15 mld zł" - powiedział Janczyk dziennikarzom.
Nowelizacja ustawy hazardowej zakłada m.in., że prawo do oferowania gier na automatach poza kasynami zostanie objęte monopolem państwa. "W domyśle mówimy tutaj o Totalizatorze, który przejmie monopol na gry na automatach i jako jedyny podmiot w Polsce będzie mógł oferować gry hazardowe w internecie" - dodał.
Jak wyjaśnił Janczyk podczas konferencji prasowej, po dniu wejścia w życia ustawy, wszystkie obecnie automaty do gry uznane zostają za nielegalne i będą sukcesywnie usuwane, a na ich miejsce będą pojawiać się automaty należące już do Totalizatora, w myśl zasady 1 automat na 1 tysiąc mieszkańców.
Zgodnie z nową ustawą, maksymalna liczba automatów poza kasynami gry ma wynosić około 35 tys. Jednocześnie podniesiono wysokość kar za naruszenie przepisów regulujących urządzanie gier na automatach do 100 tys. zł z 12 tys. na każdy automat. Karą może zostać objęty także posiadać zależny lokalu (np. najemca), a także posiadacz lokalu (właściciel), gdzie znajdują się nielegalne automaty.
"Będziemy w resorcie prowadzić rejestr domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą. Listę będzie można subskrybować. Każdy ewentualny reklamodawca będzie mógł sprawdzić, czy dana firma nie łamie prawa" - powiedział wiceminister.
Od 1 lipca br. strony oferujące gry hazardowe w internecie będą blokowane i będzie także obowiązywał zakaz udostępniania usług płatniczych. Ustawa przewiduje również, że urządzający zakłady wzajemne bez zezwolenia będzie podlegał karze w wysokości ok. 1,9 mln zł, a urządzający gry hazardowe objęte monopolem państwa będzie podlegał karze do 500 tys. zł.
Reklama legalnych zakładów wzajemnych będzie dozwolona na zasadach analogicznych do reklamy alkoholu. Postanowiono wprowadzić jedno wyłączenie dotyczące reklamy prowadzonej w trakcie transmisji telewizyjnej z imprez sportowych np. sponsor drużyny.
Nowelizacja ustawy hazardowej została podpisana przez Prezydenta pod koniec ubiegłego roku.