Samorządowe centrum wspierające lokalną kulturę fizyczną musi naliczyć podatek od towarów i usług od zajęć i turniejów sportowych
Tak uznał dyrektor katowickiej izby. Przypomniał, że z preferencji w tym zakresie mogą korzystać tylko kluby, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych świadczące podobne usługi.
O interpretację wystąpiła samorządowa instytucja kultury i sportu zarejestrowana w specjalnym gminnym rejestrze (Centrum). Jej celem statutowym było „upowszechnianie, rozwijanie i zaspokajanie potrzeb społeczeństwa w zakresie kultury, edukacji, sportu, kultury fizycznej, turystyki i rekreacji, a także prowadzenie działalności informacyjnej w tych dziedzinach oraz promocja pozytywnego wizerunku gminy”. W związku z tym centrum organizowało m.in. imprezy artystyczne, sportowe, rekreacyjne, turystyczne i prowadziło wszelkie działania popularyzujące lokalną kulturę fizyczną, m.in. finansowało kluby i sekcje sportowe. Centrum prowadziło także działalność gospodarczą i rozliczało się z VAT według tzw. proporcji, która dotyczy podmiotów świadczących zarówno czynności opodatkowane tą daniną, jak też od niej zwolnione.
W ramach działalności gospodarczej Centrum nie świadczyło usług kulturalnych ani związanych ze sportem. Wszelki uzyskany dochód przeznaczało na cele statutowe. Centrum miało jednak wątpliwości, w jaki sposób powinno rozliczać organizację m.in. lokalnych turniejów szermierczych, piłki ręcznej, nożnej i siatkowej. Zapytało więc dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach czy ich organizacja to usługi ściśle związane ze sportem, wolne od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o tym podatku (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.). Przepis przyznaje preferencję usługom ściśle związanym ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczonym przez kluby, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Dodatkowo, aby korzystać ze zwolnienia, taka działalność musi być konieczna do organizacji i uprawiania sportu, świadczący usługi nie są nastawieni na zysk i są one świadczone na rzecz osób uprawiających kulturę fizyczną.
Zdaniem centrum spełnia ono takie warunki, bo jest inną osobą prawną, o której mowa w przepisie. Jej celem jest upowszechnianie sportu i spełnia wszelkie inne warunki do korzystania z preferencji.
Innego zdania był jednak dyrektor izby skarbowej. Przypomniał, że aby korzystać ze zwolnienia podatnik, musi spełnić zarówno warunki przedmiotowe, jak i podmiotowe.
Dyrektor izby przyznał, powołując się na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE (m.in. wyroki z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 i z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12), że centrum wypełniło te pierwsze. Zwrócił jednak uwagę, że nie spełniło przesłanek przedmiotowych. Ze zwolnienia może korzystać tylko klub, związek sportowy oraz związek stowarzyszeń bądź innych osób prawych, a nie takie podmioty jak centrum, nawet jeśli ich celem jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechnienia sportu.
O centrum nie ma mowy w przepisie, więc nie może korzystać ze zwolnienia z VAT. To zaś oznacza, że na fakturach wystawianych za organizację usług sportowych centrum powinno naliczyć podatek według odpowiednich stawek.
Interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 16 grudnia 2014 r. (nr IBPP2/443-863/14/ICz)