statystyki

Pytanie do izby skarbowej to nie festiwal pomysłów

autor: Patrycja Dudek11.09.2014, 07:32; Aktualizacja: 11.09.2014, 08:47

Podatnik we wniosku o interpretację musi przedstawić jeden stan faktyczny i jedno zdarzenie przyszłe. W przeciwnym razie nie otrzyma odpowiedzi – wynika z wyroku NSA.

Reklama


Chodziło o akcjonariusza spółki komandytowej, który chciał się zorientować, jak będą opodatkowane jego przychody. W związku z tym zadał dyrektorowi Izby Skarbowej w Katowicach wiele pytań, przedstawiając wszystkie możliwe stany faktyczne, jakie przyszły mu do głowy. Liczył na to, że odpowiedź izby pozwoli mu wybrać rozwiązanie najkorzystniejsze podatkowo.

Tak się jednak nie stało. Dyrektor izby odmówił bowiem wydania interpretacji. Stwierdził, że mężczyźnie chodziło o zdobycie szerokiej wiedzy dotyczącej opodatkowania akcjonariuszy spółek komandytowo-akcyjnych, a nie o rozwiązanie konkretnego problemu w indywidualnej sprawie. Jego pytanie bardziej przypomina wniosek o interpretację ogólną niż indywidualną – uznał dyrektor izby.

Nie zgodził się z tym WSA w Krakowie. Orzekł, że wniosek był prawidłowy i nie ma nic dziwnego w przedstawieniu przez podatnika kilku alternatywnych rozwiązań. Każde zdarzenie przyszłe jest niepewne i nie ma znaczenia, czy podatnik przedstawił jedno, czy kilka. Zdaniem WSA interpretacja jest swego rodzaju poradą prawną. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że podatnik chciał, poprzez uzyskanie interpretacji, zoptymalizować rozliczenia podatkowe. Według WSA taki właśnie jest cel występowania przez podatników o interpretację.


Pozostało jeszcze 36% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama