Zerowa stawka podatku może być stosowana, gdy zamówienie złożył Parlament Europejski, a nie poseł – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi.
Sprawa dotyczyła kobiety, która zawarła z europosłem umowę-zlecenie na 12 miesięcy. Zobowiązała się w niej do reprezentowania polityka na spotkaniach biznesowych, prowadzenia w jego imieniu szkoleń i do udziału w posiedzeniach Komisji Parlamentu Europejskiego. Za swoje usługi wystawiała faktury, na których naliczała VAT według obowiązującej w 2010 r. stawki 22 proc. Wynagrodzenie płacił jej Parlament Europejski.
Po pewnym czasie kobieta wystawiła faktury korygujące, na których widniała 0-proc. stawka VAT. Powołała się na par. 7c ust. 1 pkt 1 obowiązującego wtedy rozporządzenia ministra finansów z 27 kwietnia 2004 r. (Dz.U. nr 97, poz. 970 ze zm.). Wynika z niego, że preferencyjną stawkę można stosować w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz instytucji Wspólnot Europejskich – pod warunkiem że dana instytucja przed dniem wykonania usługi przekaże zleceniobiorcy świadectwo zwolnienia z podatku akcyzowego (o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z 10 stycznia 1996 r.) potwierdzone przez władze państwa, gdzie ma ona siedzibę. Dodatkowo PE powinien dołączyć do niego zamówienie usług wraz z ich specyfikacją. Dziś podobne zwolnienie wynika z par. 8 rozporządzenia ministra finansów z 23 grudnia 2013 r. (Dz.U., poz. 1719). Różni się jednak tym, że należy dostarczyć świadectwo zwolnienia z VAT lub akcyzy, o którym mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r.
Kobieta uznała, że spełniła warunki i wystąpiła o zwrot VAT. Organy podatkowe nie zgodziły się. Przypomniały, że umowa została zawarta z europosłem, a nie Parlamentem Europejskim, a to ten ostatni powinien przesłać jej zarówno odpowiedni dokument dotyczący zwolnienia z akcyzy, jak też zamówienie i specyfikację usług. Kobieta złożyła skargę do WSA w Łodzi. Ten jednak podtrzymał decyzję organów podatkowych. Wyjaśnił wprawdzie, że kobieta nie musiała otrzymać świadectwa o zwolnieniu z akcyzy, ponieważ co do zasady nie powinno ono być wymagane na potrzeby rozliczania innych danin, a jeśli już – to w sytuacji, gdy w grę wchodzi zwolnienie z podatku, a nie stosowanie preferencyjnej stawki. Jednakże specyfikację i zamówienie powinna otrzymać od Parlamentu Europejskiego, a nie europosła.
Wyrok nie jest prawomocny.
ORZECZNICTWO
Wyrok WSA w Łodzi z 12 sierpnia 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 535/14. www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia