Stosowane zasady
Ministerstwo przypomina że w Polsce jednostki sektora finansów publicznych przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań h zobowiązane są do uwzględniania zasad wynikających z ustawy o rachunkowości, w tym w szczególności zasady memoriału. W związku z tym ewentualne przyjęcie MSR SP miałoby ograniczony wpływ na sprawozdawczość finansową w naszym kraju.
Jak pisaliśmy, eksperci uważają za konieczne wprowadzenie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości Sektora Publicznego (MSR SP) do polskiej sfery budżetowej.
Ministerstwo Finansów nie podziela jednak tego zdania. Natomiast ewentualne kroki zmierzające w tym kierunku mogą być rozważane najwcześniej po zakończeniu oceny przez Eurostat przydatności standardów i możliwości ich przyjęcia w krajach UE.
Resort podkreśla, że istnieją zasadnicze wątpliwości, czy potencjalne korzyści z przyjęcia standardów w ich obecnym kształcie równoważyłyby związane z tym koszty.
Ewentualne ich przyjęcie w Unii Europejskiej skutkowałoby bowiem koniecznością wprowadzenia bardzo kosztownych reform systemów sprawozdawczości sektora publicznego.
A już teraz MSR SP budzą zastrzeżenia wśród przedstawicieli wielu krajów członkowskich – wyjaśnia Ministerstwo Finansów. Jednym z nich jest zbytnie zbliżenie do Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) dla sektora prywatnego, a przez to nacisk na przygotowywanie sprawozdań i ujawnień zgodnie z potrzebami inwestorów (którzy nie są podstawowymi odbiorcami sprawozdań sektora publicznego). Ponadto MSR SP są złożonym zestawem zasad i ze względu na poziom skomplikowania mogą być wręcz niemożliwe do zastosowania przez wiele mniejszych podmiotów działających w sektorze publicznym.
Według resortu szczegółowa analiza MSR SP prowadzona przez kraje członkowskie, posiadające już pewne doświadczenia w ich stosowaniu, wskazuje na fakt, że standardy te nie stanowią obecnie kompletnego, spójnego wewnętrznie zestawu reguł. Ponadto kluczowe dla sektora publicznego obszary (takie jak choćby transfery społeczne, w niektórych krajach unijnych stanowiące nawet 60 proc. wydatków publicznych) w ogóle nie są regulowane. Często podnoszona jest również kwestia dopuszczania przez standardy różnych wariantów rozwiązań (do wyboru jednostki stosującej standardy może należeć sposób wyceny części aktywów i pasywów). To może prowadzić do odmiennego ujmowania w księgach rachunkowych podmiotów publicznych tożsamych zdarzeń i spadku porównywalności ich sprawozdań finansowych.
Pozostało
84%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama