W ciągu najbliższych kilku lat liczba specjalistów finansowo-księgowych w centrach outsourcingowych może się podwoić. Jak wynika z danych Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce, obecnie w 71 polskich centrach usług pracuje około 25 tys. pracowników zajmujących się finansami i księgowością.

Skomplikowane usługi

Eksperci przyznają, że w Polsce wykonuje się coraz bardziej zaawansowane usługi finansowo-księgowe zarówno dla krajowych, jak i dla zagranicznych klientów. Natomiast mniej zaawansowane procesy przenoszone są do tańszych lokalizacji, jak np. Indie czy Egipt.

– Jeszcze kilka lat temu głównym zadaniem naszych specjalistów było księgowanie faktur. Obecnie wachlarz usług obejmuje zadania coraz bardziej strategiczne dla firm, np. zarządzanie rachunkami zobowiązań i należności, analizę i planowanie finansowe, zarządzanie środkami finansowymi i obsługę podatkową – twierdzi Krystian Bestry, dyrektor zarządzający Infosys BPO Europe.

Z tych też powodów wzrosły wymagania rekrutacyjne krajowych centrów usług, które chcą zatrudniać wysokiej rangi specjalistów.

– Będziemy poszukiwać specjalistów z doświadczeniem od 3 do 7 lat, płynnym językiem angielskim, posiadających specjalistyczne certyfikaty i obsługujących aplikacje takie jak SAP czy Excel – stwierdza Jacek Levernes, wiceprezes Global Business Services HP Europa, Bliski Wschód i Afryka (EMEA).

Znajomość języków

Dobra znajomość języków obcych jest jednym z najważniejszych kryteriów w procesie rekrutacyjnym, a angielski to podstawa.

Wojciech Skrudlik, dyrektor zarządzający MAN Accounting Center, przyznaje, że centrum w 2010 roku przyjęło do pracy ponad 75 osób. Każda z nich posługiwała się językiem angielskim lub niemieckim, a jedna trzecia wykazała się dobrą znajomością również drugiego języka – m.in. francuskiego, rosyjskiego, ukraińskiego, hiszpańskiego, szwedzkiego i japońskiego.

– Niewątpliwie dało to im przewagę nad innymi kandydatami – uważa Wojciech Skrudlik.

Ważne cechy pracownika

Duża waga przywiązywana jest do dodatkowych, tzw. miękkich umiejętności. Ważna jest także umiejętność pracy w zespole i zdolności komunikacyjne, ponieważ wiele zadań realizowanych jest we współpracy z innymi osobami.

– Elastyczność, wysoka efektywność pracy, silne nastawienie na realizację celu, chęć stałego rozwoju i dokształcania się, a także inicjatywa i zaangażowanie to cechy szczególnie doceniane przez pracodawców – przyznaje Marek Grodziński, dyrektor Capgemini BPO.

Przy rekrutacji w centrach outsourcingu ocenie poddawane są również ścieżka dotychczasowej kariery i cechy charakteru kandydatów.

Łukasz Gajewski, prezes Target BPO i Instytutu Outsourcingu, wyjaśnia, że poszukując kandydatów do pracy w księgowości i finansach, nie wybiera osób zdecydowanie wybijających się ponad przeciętną swoją błyskotliwością i ambicją.

– Bardziej zależy nam na pracownikach, którzy rzetelnie i pracowicie wypełniają swoje obowiązki, nie popełniają błędów i potrafią budować trwałe i pozytywne relacje – twierdzi ekspert.

Dodaje, że ważne jest bowiem, aby klienci, którzy współpracują z nami przez wiele lat, czuli, że ich interesy są w bezpiecznych rękach.

Z kolei Michał Gryglewski, dyrektor zarządzający Sony Pictures Global Business Services, uważa, że na początku kariery w księgowości i finansach bardzo istotna jest wiedza i znajomość specjalistycznych narzędzi. Im wyższe stanowisko, tym bardziej liczą się umiejętność budowania relacji, otwartość i zdolności menedżerskie. W dojrzałych organizacjach osoby o takich cechach wyszukuje się już na początku kariery i szczególnie dba o ich dalszy rozwój.