Dzień Kobiet świętem państwowym jest. I nie jest to wcale przypomnienie propagandowych sloganów z czasów realnego socjalizmu, ani też czar wspomnień o goździkach i rajstopach (lub nawet kawy czy bombonierkach), którymi kierownicy i dyrektorzy państwowych zakładów pracy 8. marca obdarowywali swoje przodowniczki pracy.

O takim zakładowym święcie kobiet, mało kto chce już pamiętać, a najmniej chyba same kobiety – wiadomo, jest dużo ładniejszych kwiatów niż goździki, rajstopy z marnej jakości materiału szybko się przedzierały, a kawą czy czekoladkami z bombonierki nie wypadało nie podzielić się z kolegami.

Nawet jeśli wiele kobiet nie obchodzi 8. marca , to i tak z otrzymanego upominku, kwiatów, czy innego prezentu od szefa będzie się cieszyć. Obecnie, Dzień Kobiet w zakładzie pracy ma już minimalny wymiar propagandowy i polityczny - jego państwowy charakter dotyka raczej rachunku ekonomicznego. A jeżeli rzecz dotyczy finansów firmy, to nie można zapomnieć o podatkach – państwowej daninie, do której wiele prywatnych firm podchodzi z podobnym przymusem, jak niegdyś podchodziło się do 1 majowych pochodów.

W przepisach podatkowych słowa o Dniu Kobiet nie ma. Jednak wnikliwa analiza i interpretacja ustaw pokazuje, że zakup i wręczanie upominków jest zwykłym zdarzeniem podatkowym, z którego należy rozliczyć się z fiskusem.

Upominek to koszt

Na początku pracodawca (firma) kupuje dla zatrudnionych w firmie koleżanek upominki (np. kwiaty - raczej róże niż goździki, i raczej słodycze lub ciastka niż bombonierki).

Taki wydatek, sfinansowany ze środków obrotowych firmy stanowi dla niej koszt podatkowy. Przepisy podatkowe określają, że wszelkie wydatki, poza wymienionymi w negatywnym katalogu kosztów są kosztami uzyskania przychodów firmy, pod warunkiem, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów oraz mają związek z prowadzoną działalnością.

Wręczanie upominków kobietom w dniu ich święta jest przyjętym zwyczajem i wyrazem wdzięczności za ich pracę, Takie wydatki niewątpliwie pozostają w pośrednim związku z uzyskiwanymi przez firmę przychodami – jest przecież szansa na to (i to jak najbardziej realna), że docenione i zadowolone z upominków kobiety będą bardziej wydajnie i lojalnie pracować na rzecz firmy.