Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej uregulowała jednolite zasady dotyczące ograniczeń kontroli działalności przedsiębiorców. Zasady te miały być stosowane do wszelkich organów kontrolnych, a ich celem było zapobieganie sytuacjom, w których jednocześnie prowadzone są różne kontrole, często o identycznym zakresie i w nieograniczonym czasie. Wprowadzono zakaz jednoczesnego prowadzenia więcej niż jednej kontroli oraz maksymalny czas kontroli prowadzonej w danym roku. Od powyższych zasad przewidziano wyjątki zarówno o charakterze podmiotowym, jak i przedmiotowym. Wyjątki te nie dotyczą jednak kontroli prowadzonej przez urzędy kontroli skarbowej (UKS). Podobnie ustawa o kontroli skarbowej nie wyłącza zastosowania regulacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Tym samym w sytuacji, gdy działalność przedsiębiorcy podlega kontroli prowadzonej przez jeden z organów administracji publicznej, nie może zostać równocześnie wszczęta kontrola skarbowa. Ponadto do postępowania kontrolnego prowadzonego w trybie ustawy o kontroli skarbowej zastosowanie znajdują limity czasowe określane w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, niezależnie od faktu, czy w ramach tego postępowania wszczęta zostanie kontrola podatkowa.
Tymczasem praktyka UKS wskazuje na całkowicie odmienne podejście do prezentowanego zagadnienia. Organy te przyjmują, że kontrola skarbowa nie stanowi kontroli w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Tym samym nie podlega przewidzianym w tej ustawie ograniczeniom. Takie stanowisko potwierdzone zostało przez ministra finansów, który 5 listopada 2009 r. w odpowiedzi na interpelację poselską nr 11861 uznał, że w postępowaniu kontrolnym prowadzonym przez organ kontroli skarbowej przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie mają zastosowania, o ile w toku postępowania nie jest prowadzona kontrola podatkowa. Stanowisko takie nie znajduje oparcia w przepisach. Nie znajduje także potwierdzenia w doktrynie.
Zgodnie z powszechnie wyrażaną opinią kontrola skarbowa nie powinna być traktowana w analizowanym zakresie odmiennie niż kontrola podatkowa. Brak jest jakiegokolwiek uzasadnienia, aby traktować ją w sposób szczególny, przyznając UKS nieograniczone prawo kontrolowania przedsiębiorców. Ani wykładnia językowa, ani celowościowa analizowanych przepisów nie uzasadnia stanowiska zaprezentowanego przez ministra finansów.
Andrzej Dębiec, partner, kancelaria Lovells
edek0(2009-12-03 18:40) Zgłoś naruszenie 00
z tego wynika że nie ma różnicy miedzy kontrolą podatkową a skarbową ladne animozje doradca tu serwuje gdzie argumentacja - żadna, i co ja mam niby wyciagnanac z tego artykulu jak dordaca nawet sam nie wie o czym pisze
OdpowiedzMyślący Doradca Podatkowy!(2010-03-26 22:34) Zgłoś naruszenie 00
Bo i nie podlega Agencjo Lovellas... Nie po to ustawodawca odróżnił postępowanie kontrolne o którym mowa w ustawie o kontroli skarbowej i w ramach którego może być prowadzona kontrola podatkowa, od kontroli podatkowej o której mowa w ordynacji. Proszę sobie poczytać orzecznictwo! Z kolei "Kontrola Skarbowa" - to pojęcie ogólne i bardzo szerokie, obejmujące całokształt uprawnień, zadań, celów i obowiązków, które określa zakres działania UXów, (tak jak kontrola celna w ustawie o służbie celnej) i nie można go mylić z kontrolą skarbową.
OdpowiedzPoza tym kontrola podatkowa jest instytucją służącą konfrontacji deklaracji podatkowej z obrazem stanu faktycznego zapisanego w księgach handlowych przedsiębiorstwa i zgromadzonych przez nie dokumentach. Jest to instytucja, którą co do zasady używają urzędy skarbowe. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wszczynają postępowanie podatkowe i robią domiar.
Z UXami jest inaczej. One wszczynają z urzędu szczególne postępowanie administracyjne unormowane w ustawie o kontroli skarbowej. Przedmiotem owego postępowania jest badanie rzetelności podstaw opodatkowania w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa. W uzasadnionych przypadkach organy te mogą wszcząć kontrole podatkową, ale nie muszą. Kiedyś tej instytucji nadużywały- prawda, a dziś już tego nie robią. I dzięki temu mamy spokój w firmie. Przyjadą wezmą kwity, siedzą u siebie i się nam nie plączą pod nogami. I taki był cel UOSDG
Na takich samych zasadach kontrolę podatkową ma prawo wszcząć CBA, ABW czy wspomniany UC. Kolejny, po pladze "nieważnych aktów notarialnych" błyskotliwy tekst. Gratulacje
asd(2011-02-08 09:07) Zgłoś naruszenie 00
Beznadziejny tekst. Pseudodoradca. Aby nierozróżnić kontroli podatkowej od skarbowej to trzeba być dopiero jełopem. Artykuł wprowadzający ludzi w błąd.
Odpowiedz