Jedynie 30 proc. doradców podatkowych korzysta ze szkoleń organizowanych przez oddziały Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Frekwencję może zwiększyć wprowadzenie szkoleń przez internet.

Ze szkoleń organizowanych przez regionalne oddziały Krajowej Izby Doradców Podatkowych (KIDP) nie korzysta nawet połowa doradców podatkowych. Trudno to zrozumieć, biorąc pod uwagę, że doradcy mają ustawowy obowiązek podnoszenia kwalifikacji. Wytłumaczeniem może być brak sankcji za jego nieprzestrzeganie. Zapotrzebowanie na szkolenia powinno być jednak duże, co przyznają sami doradcy.
Cena nie jest przeszkodą
Szkolenia KIDP są odpłatne, ale jedynie w niewielkiej części. Przykładowo, w oddziale śląskim odpłatność za jednodniowe szkolenie wynosi średnio 60-80 zł.
- Ceny za szkolenia nie są więc barierą dla doradców podatkowych, nie wpływają również na liczbę uczestników - powiedział Gazecie Prawnej Zbigniew Błaszczyk, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Przyczyną niewielkiego zainteresowania nie jest także tematyka szkoleń.
- Proponujemy m.in. szkolenia i warsztaty, których celem jest kształcenie w zakresie pisania skarg i odwołań - stwierdziła Bronisława Jastrzębska, wiceprzewodnicząca zarządu śląskiego oddziału KIDP. Co więcej, jak przyznaje Zbigniew Błaszczyk, to właśnie na szkolenia z prawa podatkowego jest największe zapotrzebowanie.
Wpływ na niską frekwencję ma natomiast nierównomierne rozmieszczenie szkoleń w kraju. Każdy oddział organizuje je we własnym zakresie, co powoduje, że w regionie mazowieckim, czy śląskim szkoleń jest nawet kilkadziesiąt rocznie, natomiast zdarzają się regiony, które organizują jedno szkolenie w roku. Małych oddziałów po prostu nie stać na organizowanie większej ilości warsztatów. Nikt do tej pory nie pokusił się również o stworzenie jednego systemu szkoleń. KRDP chce to zrobić teraz. Jako jedno z zadań do wykonania postawiła sobie wypracowanie wzorcowych szkoleń, które będą oferowane do wykorzystania w regionach. Ponadto Rada chciałaby odciążyć regiony, wprowadzając centralne dofinansowanie i organizując wspólne szkolenia.
Wzmacnianie konkurencji
Jak powiedziała Gazecie Prawnej Elżbieta Kamińska, wiceprzewodnicząca KRDP, oprócz typowych szkoleń merytorycznych wskazane byłoby uruchomienie również takich, które pozwoliłyby doradcom na lepsze budowanie własnych firm.
- Potrzebne są wykłady z zakresu komunikacji między doradcą podatkowym a klientem oraz doradcą a pracownikiem. Chcemy uruchomić takie szkolenia - zapowiada Elżbieta Kamińska.
- Doradca, który prowadzi własną kancelarię podatkową, musi nie tylko znać się na prawie podatkowym, ale być również menedżerem, a zatem potrzebne są szkolenia z zakresu zarządzania - dodaje Bronisława Jastrzębska. Zbigniew Błaszczyk z kolei uważa, że doradców należałoby zmotywować do podnoszenia własnych kwalifikacji. Jak?
- Należy wzmacniać konkurencję między doradcami, np. wprowadzając odznaczenia lub punkty za udział. Zwycięzcy mogliby być zwalniani z odpłatności za szkolenia - stwierdził nasz rozmówca.
Sposobem na wyrównanie dostępu do szkoleń może być e-learning, czyli szkolenia przez internet.
- E-learning byłby jedną z form zachęt do uczestnictwa w szkoleniach - przyznaje Elżbieta Kamińska.
Doradcy, którzy chcą podnosić już dziś swoje kwalifikacje, mogą zapisać się na kurs. Wystarczy wejść na stronę oddziału KIDP i zobaczyć, jakie szkolenia organizowane są w najbliższym miesiącu.
ŁUKASZ ZALEWSKI
Organizowane szkolenia / DGP