Jedną z najważniejszych planowanych zmian w ustawie o VAT jest ta, która umożliwia wybranym importerom rozliczenie podatku od importu w deklaracji rozliczeniowej. Dziś podatek ten musi zostać zapłacony na konto urzędu celnego. Jakie znaczenie będzie miała tego rodzaju nowelizacja ustawowych przepisów?

TOMASZ MICHALIK
doradca podatkowy, partner MDDP
To istotnie bardzo ważna zmiana, w gruncie rzeczy dostosowująca polskie regulacje do standardu przyjętego przez dużą część państw Wspólnoty, w tym naszych sąsiadów. Projektowany przepis daje importerom możliwość wykazywania podatku należnego z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej, bez konieczności dokonywania zapłaty tego podatku w urzędzie celnym. Dziś importerzy muszą zapłacić podatek - co do zasady, w ciągu dziesięciu dni od dnia powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych. Natomiast importerzy stosujący procedurę uproszczoną, np. procedurę wpisu do rejestru, mogą ten podatek zapłacić w terminie do 16 dnia miesiąca następnego od dnia tego powiadomienia, przy czym nie później niż w dniu złożenia deklaracji rozliczeniowej. Istotą tego rozwiązania jest więc obowiązek zapłaty kwoty podatku, którą następnie można odliczyć w deklaracji rozliczeniowej. Niemniej płatność jest niezbędna, co oczywiście powoduje konieczność zamrożenia środków często na wiele miesięcy - jak np. w przypadku podatnika mającego nadwyżkę podatku naliczonego, zwrot której może uzyskać w ciągu 180 dni.
Tymczasem kraje, takie jak Czechy, stosują przewidziane w art. 211 Dyrektywy 2006/112 rozwiązanie polegające na możliwości uniknięcia powyższych konsekwencji poprzez rozliczenie podatku od importu towarów w deklaracji podatkowej. To zaś jest rozwiązanie, które w przypadku dużych importerów skłania do dokonywania odpraw nie w Polsce, ale właśnie w Czechach czy Holandii. Wprowadzenie projektowanych zmian zachęci importerów do odprawiania towarów w Polsce.
Zmiana ta wprowadza regulację pozwalającą na rozliczenie podatku od importu towarów w deklaracji rozliczeniowej podatnika, a zatem w sposób analogiczny do rozliczenia stosowanego w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Należy jednak podkreślić, iż projekt ogranicza zastosowanie omawianego rozwiązania jedynie do importerów/podatników korzystających z procedur uproszczonych określonych w art. 76 ust. 1 lit. b) lub c) rozporządzenia Rady nr 2913/92 ustanawiającej Wspólnotowy Kodeks Celny (m.in. Procedura z wpisem do rejestru), co więcej jednym z warunków zastosowania omawianej możliwości jest stosowanie przez podatnika/importera procedury uproszczonej w okresie nie krótszym niż 12 miesięcy poprzedzających pierwszy miesiąc, w którym podatnik miałby rozliczać się według nowych zasad (inne warunki to np. aktualne zaświadczenie o braku zaległości podatkowych przekraczających 3 proc. zobowiązania podatkowego w danym podatku, czy obowiązek zawiadomienia organu podatkowego i celnego o zamiarze zastosowania procedury rozliczenia podatku od importu towarów w deklaracji podatkowej).
Oznacza to więc, iż importerzy, którzy chcieliby w 2008 roku rozliczać podatek od importu towarów na powyższych zasadach, a nie stosują obecnie procedury uproszczonej, powinni rozważyć wystąpienie już teraz do właściwego organu celnego o możliwość zastosowania procedury uproszczonej. Skróci to okres karencji po wejściu w życie nowelizacji. Oczywiście - na razie mamy do czynienia dopiero z projektem przyjętym przez sejmową Komisję ds. Finansów Publicznych, który może wejść w życie bądź nie, względnie w innej formie lub innym terminie - niemniej jednak wydaje się że importerzy nic nie stracą na zastosowaniu już teraz procedury uproszczonej, a mogą dużo zyskać.
Not. KT
Tomasz Michalik, doradca podatkowy, partner MDDP / DGP