Ministerstwo Finansów przygotowało i przekazało rządowi projekt wniosku o derogację do Komisji Europejskiej, który umożliwi dalsze stosowanie tzw. szybkiego VAT w ramach pakietu paliwowego – wynika z odpowiedzi MF na pytania PAP, dotyczące konsekwencji wyroku TSUE.

Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że przepisy, które wymagają zapłaty podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w ciągu pięciu dni od ich sprowadzenia na terytorium Polski, są niezgodne z dyrektywą VAT - podał w poniedziałek „Dziennik Gazeta Prawna”. Zdaniem dziennika to podważa kluczowy element obowiązującego od sierpnia 2016 r. pakietu paliwowego. Mógł on przynosić budżetowi dodatkowe 2,4 mld zł rocznie.

„Trybunał Sprawiedliwości UE zakwestionował jedynie część rozwiązań szeroko rozumianego pakietu paliwowego, na który składają się także zmiany w prawie energetycznym i podatku akcyzowym” – napisano w odpowiedziach Ministerstwa Finansów na pytania PAP, dotyczące skutków wyroku TSUE dla dalszego stosowania pakietu paliwowego.

Resort finansów w odpowiedziach wyjaśnił, że wyrok TSUE oznacza konieczność wystąpienia do KE o zgodę na stosowanie rozwiązań zawartych w pakiecie paliwowym, dotyczącym obowiązku szybkiej zapłaty VAT od zakupu paliw sprowadzanych na terytorium Polski.

„Wyrok TSUE nie przekreśla szans na stosowanie tego rozwiązania. Warunkiem teraz jest jednak uzyskanie zgody organów UE. Ministerstwo Finansów już przygotowało i przekazało na etap rządowy projekt wniosku o derogację do Komisji Europejskiej, tak aby pakiet paliwowy w obszarze VAT mógł być znów z powodzeniem stosowany w Polsce” – stwierdzono w odpowiedziach MF na pytania PAP.

Zdaniem resortu rozwiązania zawarte w pakiecie paliwowym a dotyczące konieczności szybkiego opłacenia VAT przy nabywaniu paliw silnikowych są pozytywnie oceniane m.in. przez branżę paliwową.

„+Szybki VAT+ w ramach pakietu paliwowego okazał się skutecznym rozwiązaniem, dobrze ocenianym także przez branżę paliwową. Przyspieszony pobór VAT w formie zaliczki na podatek oraz zastosowanie instytucji płatnika pozwoliło w zasadzie wyeliminować możliwość dokonywania oszustw z wykorzystaniem wskazanego modelu wyłudzeń. Pobór zaliczki na podatek powodował bowiem brak realnych korzyści dla znikającego podatnika i uczynił proceder mało opłacalnym” – wskazało MF.

Ministerstwo wyjaśniło też, że wzrost efektywności pakietu paliwowego zapewniły także kolejne narzędzia technologiczne i uszczelniające wprowadzone przez resort w ostatnich latach. Zdaniem MF, do najważniejszych narzędzi należy zaliczyć m. in. obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności w przypadku płatności za paliwa, rozbudowane raportowanie JPK z obowiązkiem oznaczania towarów wrażliwych, w tym paliw.

„Podejmowane od 2016 r. działania przyczyniły się do zmniejszenia wielkości szarej strefy, ograniczenia przestępczości w obrocie paliwami i wzrostu oficjalnej konsumpcji paliw. Zwiększeniu uległa produkcja towarów, które wcześniej w dużym stopniu były dostarczane na rynek przez podmioty łamiące prawo. Działania podejmowane w celu przeciwdziałania szarej strefie spowodowały, że istotna grupa odbiorców paliw zaczęła zaopatrywać się u uczciwie działających przedsiębiorców” – napisano w odpowiedzi MF.