Przedawnienie zobowiązania podatkowego z powodu upływu czasu zapewnia swoiste bezpieczeństwo podatnikowi, który może być pewien, że organ podatkowy po pewnym czasie nie będzie dochodził od niego należności podatkowych. Oprócz braku obowiązku zapłaty podatku przedawnienie pozwala w praktyce np. na niszczenie dokumentacji za okresy przedawnione. Jednak bieg okresu przedawnienia można przerwać. Kiedy może to nastąpić?
Jednym ze środków przerywających bieg okresu przedawnienia (nawet kilkakrotnie) jest zastosowanie przez organy podatkowe środka egzekucyjnego. Z pytaniem do Trybunały Konstytucyjnego wystąpił WSA w Poznaniu, który wyraził pogląd, że wielokrotne przerwanie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego bez jednoczesnego wyznaczenia końcowego terminu biegu przedawnienia jest niezgodne z zasadami zaufania do stanowionego przez państwo prawa oraz pewności prawa. Trybunał Konstytucyjny (sygn. akt P 26/10) orzekł 21 czerwca 2011 r., że Ordynacja podatkowa w zakresie, w jakim w wyniku możliwości stosowania nieograniczonej liczby środków egzekucyjnych dopuszcza za każdym razem do przerwania biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego bez jednoczesnego wyznaczenia końcowego terminu biegu przedawnienia, jest zgodna z konstytucją. TK usankcjonował w ten sposób powszechną praktykę organów podatkowych wykorzystujących ten zabieg prawny w celu przerwania (nawet wielokrotnego) biegu terminu przedawnienia. Trybunał uznał, że płacenie podatków jest konstytucyjnym obowiązkiem każdego podatnika. Niewywiązywanie się z tego obowiązku narusza interes Skarbu Państwa oraz szeroko pojęty interes publiczny.
Ponieważ jest to sprzeczne z zasadą sprawiedliwości społecznej, przedawnienia zobowiązań podatkowych nie można traktować jako konstytucyjnie chronionego prawa podatnika. Trybunał uznał, że WSA w Poznaniu nie wykazał dostatecznie silnych argumentów, które pozwoliłyby obalić to domniemanie.