Ministerstwo Finansów planuje ograniczenie zakresu oraz częstotliwości raportowania krajowych schematów podatkowych. Projekt zakładający zmniejszenie obowiązków w tym zakresie nawet o 70 proc. ma zostać opublikowany w pierwszej połowie 2025 r.

Zapowiedział to wiceminister finansów Jarosław Neneman w niedawnej wypowiedzi dla Polskiej Agencji Prasowej. Dodał, że w projekcie nowelizacji ordynacji podatkowej znajdzie się również propozycja zmiany przepisów dotyczących przedawnienia zobowiązań podatkowych.

Zawieszenie przedawnienia

– Chcemy się zmierzyć z kwestią przedawnienia zobowiązań podatkowych, a dokładnie – zawieszaniem biegu przedawnienia m.in. w związku z wszczynaniem postępowań karnych skarbowych – powiedział wiceminister Neneman.

Przyznał, że obecnie mimo pięcioletniego terminu przedawnienia w niektórych przypadkach zobowiązanie podatkowe nie przedawnia się przez wiele lat.

– Tak powinno być w przypadku grup przestępczych, ale w odniesieniu do zwykłych przedsiębiorców, którzy z jakiegoś powodu mają takie stare zobowiązanie, efektem jest trwająca czasem wiele lat niepewność. A tak być nie powinno – dodał wiceminister.

Chodzi o art. 70 par. 6 pkt 1 ordynacji podatkowej, zgodnie z którym bieg pięcioletniego terminu przedawnienia ulega zawieszeniu, gdy zostanie wszczęte postępowanie w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe. Fiskus od dawna jest oskarżany o instrumentalne wykorzystywanie tego przepisu. Po uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 maja 2021 r. (sygn. akt I FPS 1/21) sądy badają każdy taki zarzut z osobna.

Przygotowany przez poprzednie kierownictwo resortu finansów projekt nowelizacji ordynacji podatkowej zmierzał do uchylenia art. 70 par. 6 pkt 1 ordynacji, ale ostatecznie nie został skierowany do Sejmu.

Mniej raportowania MDR

W zapowiedzianym przez wiceministra Nenemana projekcie nowelizacji ordynacji podatkowej ma się też znaleźć ograniczenie zakresu raportowania krajowych schematów podatkowych (ang. mandatory disclosure rules – MDR).

Przypomnijmy, że obowiązek raportowania schematów podatkowych wprowadziła unijna dyrektywa 2018/822 (tzw. DAC6), ale tylko w odniesieniu do transgranicznych MDR. W Polsce wymóg ten został rozszerzony – objął również schematy krajowe. To oznacza więcej pracy dla przedsiębiorców i ich doradców.

Obecnie zarówno Unia Europejska, jak i Polska przymierzają się do zmian w zakresie raportowania MDR. Dla UE przyczynkiem stał się krytyczny raport Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, z którego wynika, że liczba transgranicznych MDR wymienianych między poszczególnymi krajami jest mała, fiskus nie wykorzystuje zdobytej w ten sposób wiedzy w odpowiednim stopniu, a surowe kary za naruszenie obowiązków w zakresie MDR są głównie „papierowym straszakiem”. Pisaliśmy o tym szerzej w artykule „Unijny fiskus ma problem z MDR(DGP nr 238/2024).

Podobne wnioski, tyle że w odniesieniu do raportowania krajowych MDR, można wysnuć z wypowiedzi wiceministra Nenemana.

– W obowiązku raportowania schematów podatkowych można by się doszukiwać pewnej racjonalności, ale efektem jest bardzo skomplikowany system, inny niż przewiduje dyrektywa, w którym są trzy osoby raportujące, i w którym obowiązują bardzo wysokie kary będące fikcją, bo jeszcze nikt takiej wysokiej, milionowej kary nie nałożył – powiedział PAP wiceminister.

Nawiązał też do problemów związanych z ryzykiem naruszenia tajemnicy zawodowej przez profesjonalistów prawnych.

– To wszystko jest zawarte w niejasnych przepisach, a objaśnienia do nich dodatkowo rozszerzają obowiązki przedsiębiorców. Nic dziwnego, że te przepisy kwestionują przedsiębiorcy – stwierdził wiceminister.

Dlatego – jak zapowiedział – niezbędne jest ograniczenie obowiązków sprawozdawczych po stronie przedsiębiorców.

Interpretacja ogólna

Pierwszym krokiem zmierzającym w tym kierunku jest opublikowana właśnie interpretacja ogólna ministra finansów z 27 grudnia 2024 r. (nr DTS5.8092.4.2024). Dotyczy ona raportowania umów leasingu operacyjnego.

Minister przyznał w niej, że skarbówka zbyt często dostaje informacje o takich umowach. Tymczasem nie temu ma służyć raportowanie MDR. Fiskus chce w ten sposób dostawać informacje dotyczące potencjalnie agresywnego planowania podatkowego, a nie raporty o transakcjach, typowe dla działalności gospodarczej i których zasady rozliczania wynikają wprost z przepisów podatkowych.

Leasing operacyjny

Minister wskazał zatem w interpretacji ogólnej, kiedy umowę leasingu operacyjnego należy zgłosić jako schemat podatkowy, a kiedy nie ma takiego obowiązku.

Kluczowe – jak podkreślił – jest spełnienie kryterium głównej korzyści, tj. aby podstawowym celem zawarcia umowy przez leasingobiorcę było uzyskanie korzyści podatkowej. Jeżeli element ten nie występuje, to nie ma mowy o schemacie, mimo że sama umowa leasingu operacyjnego spełnia ogólną cechę rozpoznawczą, o której mowa w art. 86a par. 1 pkt 6 lit. d ordynacji podatkowej.

Leasingu nie zgłasza się też, gdy leasingobiorca nie spełnia kryterium „kwalifikowanego korzystającego” (w rozumieniu art. 86a par. 4 ordynacji) lub jest opodatkowany estońskim CIT (patrz: tabela).

Minister wskazał, że leasingodawca nie musi zgłaszać schematu, gdy nie ma mowy o korzyści podatkowej, a także gdy sam o niej nie wie. Co więcej, nie ma obowiązku zdobywania takiej wiedzy.

Co innego leasingobiorca – on zna swoją motywację i swój cel, a więc może być zobowiązany do przekazania MDR. W tym celu musi zbadać, czy zostało spełnione kryterium głównej korzyści, tj. czy:

  • tego typu finansowanie zostało wybrane z uwagi na cele ekonomiczne, czy głównie podatkowe,
  • główną przesłanką zawarcia umowy było obniżenie zobowiązania podatkowego na skutek rozpoznawania w danym roku podatkowym wyższych kosztów uzyskania przychodów z tytułu opłat leasingowych niż odpisów amortyzacyjnych.

Minister wyjaśnił to na przykładzie leasingobiorcy, który korzysta z samochodów w ramach prowadzonej działalności. Jeżeli z uwagi na przyjęty model biznesowy, zawiera on jedynie umowy leasingu (co pozwala mu na szybką i efektywną wymianę floty), to mimo że mógłby on wybrać np. finansowanie kredytem bankowym, nie jest spełnione kryterium głównej korzyści. ©℗

Kiedy leasing operacyjny

jest schematem podatkowymjest schematem podatkowym nie jest schematem podatkowymnie jest schematem podatkowym
Jeżeli spełnione jest kryterium głównej korzyści, tj. głównym celem zawarcia umowy jest korzyść podatkowa.Jeżeli spełnione jest kryterium głównej korzyści, tj. głównym celem zawarcia umowy jest korzyść podatkowa. Jeśli nie jest spełnione kryterium głównej korzyści.Jeśli nie jest spełnione kryterium głównej korzyści.
Gdy spełnione są inne cechy rozpoznawcze w zależności od okoliczności, tj. np. jeżeli:Gdy spełnione są inne cechy rozpoznawcze w zależności od okoliczności, tj. np. jeżeli:umowa leasingu operacyjnego jest zawarta między podmiotami powiązanymi i wpływa na zmianę zasad opodatkowania lub powoduje okrężny obieg środków,płatności leasingowe na rzecz nierezydentów przekraczają ustawowe limity, np. generują wysoki podatek u źródła. Gdy leasingobiorca:Gdy leasingobiorca:nie spełnia kryterium „kwalifikowanego korzystającego”,uczestniczy w programie współdziałania zawartym z szefem Krajowej Administracji Skarbowej,jest opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, tzw. estońskim CIT.