Rejestracja będzie jednorazowa – trzeba będzie jej dopełnić przed dokonaniem pierwszej czynności z wykorzystaniem przedmiotowych wyrobów akcyzowych do danego miejsca/urządzenia, a zgłoszenia będzie można dokonać w formie elektronicznej.
Jak zapewnia Ministerstwo Finansów, ograniczy to możliwość wprowadzenia nielegalnego paliwa do obrotu.
Ale to nie wszystko. Pojawi się również obowiązek koncesyjny dla firm prowadzących procesy barwienia i znakowania paliw opałowych oraz paliw do celów żeglugowych. Zwiększony zostanie nadzór nad koncesjami paliwowymi dotyczącymi paliw ciekłych oraz nad prowadzeniem operacji logistycznych w specyficznych segmentach rynku (lotniska, tereny kolejowe, porty morskie i śródlądowe).
„Dodatkowo objęcie koncesjonowaniem nowych rodzajów paliw doprowadzi do uporządkowania tego rynku w Polsce i zmniejszenia nadużyć w zakresie regulowania należności do budżetu państwa. Ponadto projektowana zmiana definicji obrotu paliwami ciekłymi z zagranicą zredukuje próby unikania postępowania koncesyjnego, zapewniając jednocześnie lepszą kontrolę nad wywozami paliw ciekłych z Polski” – przekonuje MF.
Nowelizacja ma na celu również uporządkowanie rynku podmiotów, które wykorzystują paliwa na cele własne, tj. podmiotów przywożących. Oprócz tego zaplanowano przejście z papierowych ewidencji i dokumentacji na ich elektroniczne wersje przechowywane w jednym centralnym systemie teleinformatycznym. Będzie to Centralna Ewidencja Wyrobów Akcyzowych. System zostanie udostępniony bezpłatnie przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej wszystkim firmom, które muszą prowadzić dokumentację akcyzową.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 12 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw. ©℗