statystyki

Rodak sączący wino to mit

autor: Klara Klinger, Patrycja Otto21.04.2015, 07:37; Aktualizacja: 21.04.2015, 09:43

Pijemy głównie wódkę i piwo. Najgorsze jednak jest to, że po mocny alkohol sięgają coraz młodsi ludzie oraz kobiety - mówi Bohdan Woronowicz, specjalista w zakresie diagnostyki i terapii uzależnień.

Czy ustawowe regulacje są w stanie skutecznie ograniczyć spożycie alkoholu? Gdzie na świecie to się udało?

To może być skuteczne, gdy dotyczy zarówno ceny, jak i dostępności do alkoholu. Myślę, że za przykład mogą posłużyć kraje skandynawskie. Tu polityka w tym zakresie jest prowadzona sumiennie. Jest mała liczba punktów, w których można kupić piwo, wino czy wysokoprocentowe trunki. Ale także ich ceny są bardzo wysokie, by nie każdego było na nie stać. Badania przeprowadzane w tych krajach są dowodem, że działania te przynoszą oczekiwane efekty.

A co z Polską?

W czasach PRL władze komunistyczne, które same wpędziły Polaków w pijaństwo, dopiero po jakimś czasie zaczęły dbać o trzeźwość. Jednym z pomysłów było wprowadzenie ograniczeń godzinowych: sprzedaż wódki rozpoczynała się dopiero po godzinie 13. Działania te spowodowały, że spożycie tego trunku zmalało z 4 litrów na głowę do 2 litrów w latach 90. Sukces został zaprzepaszczony, gdy na początku XX w. wprowadzono obniżkę akcyzy na wyroby spirytusowe. Wówczas spożycie alkoholu znowu zaczęło rosnąć. I dziś statystyczny Polak wypija ponad 9,6 l na głowę różnych napojów procentowych. W końcówce lat 80. było to 6 l na osobę. Co więcej, wódka i piwo są dziś wśród 10 najpopularniejszych artykułów spożywczych, na które rocznie Polacy wydają 53 mld zł. Na piwo i wódkę przypada prawie 25 mld zł.


Pozostało 60% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane