Niewątpliwie przedsiębiorca mógł uzyskać preferencję w postaci umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowej. Zapewne nastąpiło to w postaci decyzji wójta gminy. Pozwala na to art. 67b ordynacji podatkowej, który stanowi, że organ podatkowy na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą może udzielać ulg w spłacie zobowiązań podatkowych określonych w art. 67a, a więc takich, które:
  • nie stanowią pomocy publicznej,
  • stanowią pomoc de minimis (…),
  • stanowią pomoc publiczną.
W art. 67a tej ustawy postanowiono, że organ podatkowy na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
  • odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;
  • odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek;
  • umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
Co istotne, art. 37 ustawy o finansach publicznych (dale: u.f.p.) stanowi, że zarząd jednostki samorządu terytorialnego podaje do publicznej wiadomości w terminie, o którym mowa w art. 38 u.f.p. (czyli do 31 maja danego roku), informację obejmującą m.in.: „(…) wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia (…)”. A zatem zarząd danej jednostki (np. wójt) może legalnie ujawniać dane podmiotów, w tym dotyczące umorzonych zaległości podatkowych. Co więcej, ma wręcz prawny obowiązek ujawnienia powyższych informacji, czyli danych o osobach prawnych i fizycznych, którym udzielono różnych ulg, odroczeń czy umorzeń ze wskazaniem nawet wysokości umorzonych kwot i przyczyn ich umorzenia. Reasumując, przedsiębiorca nie ma więc podstaw, by podważać takie działanie i powoływać się na ochronę danych osobowych czy RODO.
Podstawa prawna
•art. 67a, art. 67b par. 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1540; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2105)
•art. 37 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 305; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2270)