Państwo unijne może odmówić małym, współpracującym ze sobą browarom prawa do o połowę niższego podatku akcyzowego – orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE.

Z art. 4 ust. 1 unijnej dyrektywy 92/83 wynika, że państwa członkowskie mają prawo przyznać preferencję w akcyzie małym niezależnym browarom, które nie produkują rocznie więcej niż 200 tys. hektolitrów piwa. Mogą one płacić podatek o połowę niższy niż pozostałe firmy.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 dyrektywy preferencja dostępna jest również dla dwóch lub więcej niewielkich browarów, które współpracują ze sobą i nie przekroczą rocznego poziomu produkcji w wysokości 200 tys. hektolitrów. W Polsce takie rozwiązanie jest zapisane w par. 12 pkt 5 rozporządzenia ministra finansów z 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. poz. 1178).
Na taki krok nie zdecydowała się natomiast Finlandia, której dotyczy wyrok TSUE. Gdy więc fiński urząd celny odmówił dwóm browarom prawa do niższej akcyzy, te zaskarżyły decyzje nakazujące im dopłatę podatku. Spór z fiskusem trafił aż na wokandę fińskiego naczelnego sądu administracyjnego, który skierował do TSUE pytanie prejudycjalne. Spytał, czy państwo członkowskie ma obowiązek zezwolić dwóm lub więcej współpracującym ze sobą małym browarom na korzystanie z akcyzowej ulgi na podstawie art. 4 ust. 2 dyrektywy 92/83.
W odpowiedzi TSUE wyjaśnił, że kraje członkowskie mają tylko taką możliwość, a więc fińskie przepisy nie naruszają dyrektywy 92/83. Podkreślił, że w art. 4 ust. 2 dyrektywy wprost wskazano, iż kraje członkowskie mogą (a nie muszą) traktować dwa lub więcej małych i współpracujących ze sobą browarów, których łączna wielkość produkcji nie przekracza 200 tys. hektolitrów, jak jeden niezależny mały browar.

orzecznictwo

Wyrok TSUE z 28 października 2020 r., w połączonych sprawach C-221/20 i C-223/20www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia