Nieodpłatne wydanie towaru przy sprzedaży premiowej podlega VAT, który można zaliczyć do kosztów. Przy nagrodach większej wartości sprzedawca jest płatnikiem PIT.
Jednym ze sposobów na uatrakcyjnienie oferty handlowej jest sprzedaż premiowa. Polega ona na przyznaniu nagrody w określonej wysokości każdemu nabywcy towaru, który spełni pewne wymogi. Takie nieodpłatne wydanie towaru (prezentu) nie jest obojętne dla fiskusa. Konsekwencje podatkowe pojawiają się zarówno w VAT jak i podatku dochodowym.
Darmowe wydanie towaru w ramach sprzedaży premiowej od 1 kwietnia jest opodatkowane VAT (wcześniej, jako przekazanie związane z prowadzoną działalnością nie podlegało temu podatkowi). Jak wyjaśnia Maciej Kaczmarek, prawnik w WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr, podatek występuje, gdy nieodpłatnie przekazywane towary należą do przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów. Podstawą opodatkowania jest cena netto nabycia towarów. Gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określony w momencie dostawy tych towarów.
– Podatnik przy nieodpłatnych przekazaniach musi wykazać podatek należny i pokryć jego koszt, mimo że nie otrzymuje on od beneficjenta żadnego wynagrodzenia – wskazuje nasz rozmówca.
To z kolei zwiększa koszty prowadzonych działań promocyjnych związanych z nieodpłatną dostawą towarów.
– Podatnikom przybyło także obowiązków ewidencyjnych, gdyż opodatkowane wydania muszą być udokumentowane wewnętrzną fakturą VAT – zauważa Maciej Kaczmarek.
Skutki opodatkowania VAT rekompensują obowiązujące od początku roku przepisy ustaw o podatkach dochodowych – PIT i CIT. Bartosz Matusik, doradca podatkowy w DLA Piper Wiater, tłumaczy, że pozwalają one na zaliczenie do kosztów VAT od nieodpłatnie przekazanych towarów, gdy wyłącznym warunkiem ich przekazania jest uprzednie nabycie towarów lub usług w określonej ilości lub wartości, a zatem w ramach sprzedaży premiowej.
Dla uczestników promocji istotne jest, że wartość otrzymanych nagród związanych ze sprzedażą premiową jest zwolniona z PIT.
– Zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza 760 zł, a jej otrzymanie nie jest związane z firmą otrzymującego – podkreśla Bartosz Matusik.
Przekroczenie ustawowego limitu powoduje opodatkowanie nagrody.
– W takim wypadku podmiot wydający nagrodę premiową ma obowiązek pobrania i zapłaty od jej wartości 10-proc. zryczałtowanego podatku dochodowego – wyjaśnia Bartosz Matusik.
Zatem rozliczenie takiego podatku następuje za pośrednictwem płatnika. W konsekwencji otrzymujący nagrodę nie musi jej odrębnie wykazywać w rocznym zeznaniu.
Ważne!
Sprzedaż premiowa charakteryzuje się przekazaniem nagrody w związku z zakupem promocyjnego towaru lub usługi bądź zakupem za określoną kwotę lub zebraniem określonej liczby punktów