statystyki

O co warto zadbać, gdy praca zdalna w księgowości jest na porządku dziennym

autor: Leszek Jaworski14.09.2020, 10:25; Aktualizacja: 14.09.2020, 10:26
finanse, księgowość

Przypomnijmy, że wykonywanie pracy zdalnej może zostać polecone, jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i pozwala na to rodzaj pracy.źródło: ShutterStock

Jeszcze niedawno wydawało się, że księgowa zazwyczaj pracuje stacjonarnie. Jednak przez pandemię w niektórych jednostkach zdalny model pracy stał się powszechną praktyką. I nawet po rozluźnieniu restrykcji nadal jest stosowany.

Dział księgowości to komórka organizacyjna, której pracownicy z powodzeniem mogą wykonywać obowiązki poza siedzibą firmy. Pandemia spowodowała, że również niektóre biura rachunkowe, szczególnie te duże, przeszły na pracę zdalną. Ten model pracy księgowości w wielu przypadkach się sprawdził. A teraz będzie mógł być kontynuowany, gdyż przy okazji nowelizacji ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw zdecydowano się na przedłużenie okresu stosowania home office. I tak zgodnie z nowymi regulacjami praca zdalna może być świadczona w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii (ogłoszonego z powodu COVID-19) oraz w okresie trzech miesięcy po ich odwołaniu. Nie zdecydowano się jednak na wprowadzenie stosownych rozwiązań w prawie pracy. Oznacza to, że praca zdalna nie może być zlecana pracownikom bezterminowo. To jednak może się jeszcze zmienić, bo ustawodawca planuje wprowadzić tę formę wykonywania zadań przez pracowników do kodeksu pracy. A skoro praca zdalna może być nadal kontynuowana, to warto zastanowić się nad odpowiednimi rozwiązaniami.

Narzędzia informatyczne i tradycyjne

Z pewnością ułatwieniem w tym zakresie jest postępująca cyfryzacja księgowości. Coraz więcej podmiotów korzysta bowiem z elektronicznego obiegu dokumentów, takich jak e-faktury, zamówienia, umowy czy dokumenty bankowe. Pracę z domu w dużej mierze ułatwia również podpis elektroniczny i możliwość przechowywania dokumentacji w tzw. chmurze. Jednak korzystając z tych rozwiązań, trzeba używać tylko zaufanego dostępu do sieci lub chmury oraz przestrzegać wszelkich zasad i procedur organizacyjnych dotyczących logowania i udostępniania danych. Natomiast jeżeli praca nie jest wykonywana w chmurze lub pracownik nie ma dostępu do sieci, to trzeba zadbać, aby przechowywane dane były odpowiednio archiwizowane. Jeśli jednostka zdecyduje się przechowywać je np. na urządzeniach przenośnych (np. pamięć USB), to muszą być one bezwzględnie szyfrowane i chronione hasłem, by zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.


Pozostało 77% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane