Pilot może rozliczać się na preferencyjnych zasadach zarówno z przychodów z latania, jak i ze szkolenia swoich potencjalnych następców – wynika z interpretacji dyrektora KIS.
Ryczałt ewidencjonowany to uproszczona forma opodatkowania działalności gospodarczej.
Z przepisów wynika, że nie obejmuje on m.in. świadczenia usług edukacyjnych, chyba że są one wykonywane w ramach wolnych zawodów na godziny. Wówczas jednak obowiązuje stawka 20 proc., co jest dość dużym obciążeniem, biorąc pod uwagę to, że ryczałtowiec nie może odliczać kosztów (płaci podatek od przychodów).
Reklama
Z pytaniem do dyrektora KIS zwrócił się pilot prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Poinformował, że na zlecenie innych podmiotów świadczy usługi pilotowania samolotów, a niezależnie od tego prowadzi szkolenia – teoretyczne i praktyczne dla pilotów i kandydatów na lotników. Doprecyzował, że szkolenia prowadzone są modułowo i pozwalają na uzyskanie uprawnień zawodowych. Kończą się bowiem wydaniem dokumentów i skierowań uprawniających do podejścia do egzaminu państwowego.
Chciał wiedzieć, czy wolno mu płacić 8,5-proc. ryczałt – zarówno od przychodów z samego latania, jak i ze szkoleń.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej to potwierdził. Uznał, że obie aktywności zawodowe pilota mogą być objęte 8,5-proc. stawką ryczałtu. Wskazał, że „transport lotniczy pasażerski”, mieści się bowiem w grupowaniu PKWiU 51.10.1 i nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 43), co wykluczałoby opodatkowanie na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego.
Podobnie jest z usługami pozwalającymi uzyskać uprawnienia pilota zawodowego. W załączniku do ustawy wyraźne napisano, że stanowią one jeden z trzech wyjątków (obok szkolenia marynarzy i wychowania przedszkolaków), który może być opodatkowany 8,5 proc. ryczałtem – wyjaśnił dyrektor KIS.
Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 26 listopada 2019 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.351.2019.1.JŁ