statystyki

Drobna zmiana w umowie leasingu może drogo kosztować przedsiębiorcę

autor: Agnieszka Pokojska, Radosław Kowalski29.10.2018, 08:00; Aktualizacja: 29.10.2018, 09:10
samochód

Zmiany w zakresie rozliczania kosztów używania samochodów osobowych dotyczące opłat za ich używanie de facto będą dotyczyć niewielkiej w skali całego kraju grupy podatników. Dla większości firm, które używają samochodów osobowych niebędących ich własnością, planowane zmiany nie spowodują bowiem wyłączenia z kosztów części opłat za używanie samochodu.źródło: ShutterStock

Aneks podpisany po 1 stycznia 2019 r. sprawi, że podatnik nie będzie mógł zaliczyć całości rat do kosztów uzyskania przychodów. Będzie go obowiązywał limit 150 tys. zł. Co więcej, tak może się stać nawet wówczas, gdy modyfikacja kontraktu nie będzie miała wpływu na wysokość opłat leasingowych

Jeżeli chcesz zmienić umowę leasingu, zrób to teraz. Każda, nawet drobna jej modyfikacja po 1 stycznia 2019 r. może spowodować, że wpadniesz w nowy 150-tysięczny limit KUP

I nie będzie miało znaczenia to, że kontrakt z leasingodawcą był zawarty jeszcze za obowiązywania starych przepisów. Takie mogą być konsekwencje przejściowych regulacji do nowelizacji ustawy o PIT, CIT i innych ustaw, którą w zeszłym tygodniu przyjął Sejm. Przypomnijmy: wprowadzają one ograniczenia w potrącaniu od przychodu opłat z tytułu umów leasingu, najmu czy dzierżawy do 150 tys. zł (dziś raty leasingowe można zaliczać do kosztów podatkowych bez ograniczeń). Co prawda s kontraktach zawartych przed 1 stycznia 2019 r. nadal będzie można stosować dotychczasowe korzystne zasady, ale ustawodawca zastrzegł, że jeżeli po 31 grudnia 2018 r. zostaną wprowadzone do nich zmiany, przedsiębiorca straci możliwość preferencyjnego rozliczenia.

– Problem w tym, że nie zostało sprecyzowane, jakiego rodzaju mają to być modyfikacje – twierdzi Radosław Kowalski, doradca podatkowy. Dlatego też według niego wystarczy jakakolwiek zmiana kontraktu – również taka bez wpływu na wysokość opłat (np. zmiana zabezpieczenia zapisanego w umowie), by konieczne było stosowanie nowego limitu KUP. Jego obawy podziela Marta Szafarowska, doradca podatkowy i partner w Gekko Taxens. Ma jednak nadzieję, że do takich sytuacji nie dojdzie. A na optymizm pozwalają jej dotychczasowe doświadczenia dotyczące nowelizacji przepisów o podatku od towarów i usług. – Za zmiany skutkujące koniecznością stosowania nowych przepisów VAT Ministerstwo Finansów uznawało te, które wpływały na wysokość sumy rat leasingowych, i to też tylko takie, które skutkowały wzrostem tej sumy – twierdzi ekspertka. Zastrzega jednak, że nie ma pewności, że resort i tym razem obierze takie praktyczne podejście. I właśnie z tego powodu zadaliśmy MF w tej sprawie pytanie. Odpowiedź opublikujemy na łamach tygodnika Podatki i Księgowość zaraz po otrzymaniu.


Pozostało jeszcze 82% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane