statystyki

Ulga na złe długi (nie)zgodna z prawem UE. Trybunał jednak nie pomoże

autor: Mariusz Szulc, Patrycja Dudek07.05.2018, 08:48; Aktualizacja: 07.05.2018, 09:05
Eksperci uważają jednak, że podatnik (wierzyciel) nie może ponosić negatywnych konsekwencji zdarzeń od niego niezależnych.

Eksperci uważają jednak, że podatnik (wierzyciel) nie może ponosić negatywnych konsekwencji zdarzeń od niego niezależnych.źródło: ShutterStock

Polskie sądy konsekwentnie uznają, że krajowe ograniczenia korekty VAT od zaległych płatności mają poparcie w unijnej dyrektywie. I choć taka wykładnia przepisów budzi wątpliwości, to NSA zrezygnował z zadania pytania TSUE.

Chodzi o ulgę na złe długi. Polega ona na tym, że wierzyciel, który wykonał usługę lub dostarczył towar i nie otrzymał zapłaty, po upływie 150 dni od wystawienia faktury może skorygować podstawę opodatkowania VAT oraz podatek należny. Przy czym od tej zasady są wyjątki. Zgodnie z art. 89a ust. 1a i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.; dalej ustawa o VAT) prawo do korekty nie przysługuje, gdy:

  • od daty wystawienia faktury upłynęły 2 lata (liczone od końca roku, gdy została ona wystawiona);
  • dłużnik (lub wierzyciel) został wykreślony z listy podatników VAT;
  • dłużnik znalazł się w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub w likwidacji;
  • dłużnik zbył wierzytelność w ciągu 150 dni od upływu terminu płatności.

To właśnie o te dodatkowe ograniczenia przewidziane w krajowych przepisach toczą się boje w sądach administracyjnych. Przedsiębiorcy i eksperci uważają bowiem, że warunki, które ustaliła Polska, daleko wykraczają poza normy unijne. Otóż zgodnie z art. 90 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.; dalej dyrektywa o VAT) „(...) w przypadku anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania, całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności lub też w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy, podstawa opodatkowania jest stosownie obniżana na warunkach określonych przez państwa członkowskie”. Niestety polskie przepisy określające warunki obniżenia podstawy opodatkowania w sposób drastyczny ograniczają możliwość skorzystania z prawa przewidzianego w dyrektywie. Na nic się zdaje skarżenie decyzji organów – wierzyciele zazwyczaj przegrywają w sądach administracyjnych, bo te uznają, że przepisy o uldze na złe długi implementowano prawidłowo – z uwzględnieniem unijnych regulacji i bez naruszenia zasady neutralności VAT.

Sądy wskazują, że zgodnie z ust. 2 art. 90 dyrektywy o VAT w przypadku częściowego lub całkowitego niewywiązania się z płatności państwa członkowskie mogą nie wprowadzać do regulacji krajowych możliwości korekty podstawy opodatkowania. A to oznacza, że z prawidłową implementacją dyrektywy mamy do czynienia zarówno wtedy, gdy przepisy krajowe przewidują ulgę na złe długi, jak i wówczas, gdy w konkretnych sytuacjach ją wykluczają. Implementacja przepisów unijnych jest bowiem opcjonalna – twierdzą sądy.


Pozostało 68% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane