40 zł wynosi opłata za wydanie podatkowej interpretacji indywidualnej
Sądy administracyjne mają nie rozpatrywać skarg na bezczynność, gdy podatnik uzyska potwierdzenie swojego stanowiska bez wydania pisma przez dyrektora izby skarbowej.
Sądy administracyjne mają nie rozpatrywać skarg na bezczynność, gdy podatnik uzyska potwierdzenie swojego stanowiska bez wydania pisma przez dyrektora izby skarbowej.
Zmiana przepisów w zakresie możliwych skarg do rozpatrzenia przez sąd administracyjny związana jest z instytucją tzw. milczącej interpretacji. Podatnik dostaje ją, gdy organ podatkowy nie wyda interpretacji w terminie do 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku.
Krzysztof J. Musiał, starszy partner w kancelarii Musiał i Partnerzy, wyjaśnia, że w takim przypadku stanowisko strony staje się wiążące dla niej i wywiera skutki ochronne tożsame z interpretacją, która uznaje jej stanowisko jako prawidłowe. Ma to miejsce już w dniu następnym po dniu, w którym upłynął termin do wydania pisma. Milcząca interpretacja w praktyce oznacza, że organ nie wydaje żadnej pisemnej wykładni.
Tym samym w ocenie projektodawców bezprzedmiotowe jest orzekanie o bezczynności organu.
– Sama skarga nie jest w tym przypadku środkiem ochrony praw podatnika – uważa Krzysztof J. Musiał.
Zwrócić trzeba uwagę na częste w praktyce sytuacje, kiedy podatnik jednak otrzymuje interpretację, ale po terminie. Z uchwały Izby Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 grudnia 2009 r. (sygn. akt II FPS 7/09) wynika, że przez wydanie interpretacji indywidualnej należy rozumieć jej sporządzenie i podpisanie przez upoważniony organ, a nie jej doręczenie w terminie trzech miesięcy. Tym samym dopiero, gdy interpretacja nie została sporządzona w terminie, tj. gdy stanowisko organu nie zostało odwzorowane na piśmie, z zachowaniem wymogów wynikających z przepisów prawa, oznacza, że interpretacja nie została skutecznie wydana.
Wskazać również trzeba, że Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 21 grudnia 2011 r. (sygn. akt I FSK 255/11) uznał, że właściwa data wydania interpretacji musi znaleźć się na dokumencie dostarczonym później do podatnika.
W ocenie Krzysztofa J. Musiała podatnik, który otrzymał interpretację, co do której ma wątpliwości odnośnie do zachowania terminu, będzie mógł prowadzić spór z fiskusem w ramach tzw. sporu głównego dotyczącego interpretacji.
W dalszym ciągu osoba wnioskująca o interpretację będzie mogła jednak skarżyć przewlekłe działanie organu podatkowego. Wykreślenia tego elementu projekt nie przewiduje.
Zmienione zasady składania skarg wynikają z projektu nowelizacji ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, który zaproponował Naczelny Sąd Administracyjny.
Zgodnie z obecnymi przepisami prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi kontrola działalności administracji publicznej przez sądy obejmuje orzekanie w sprawach skarg na decyzje administracyjne; postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie, albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty; postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie. Odnosi się to też do innych aktów lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa oraz indywidualnych interpretacji podatkowych.
Etap legislacyjny
Projekt ma być złożony do Sejmu z inicjatywy ustawodawczej prezydenta
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama