statystyki

Poradnia podatkowa z 29 czerwca 2020

autor: Tomasz Krywan, Aneta Szwęch29.06.2020, 08:39; Aktualizacja: 29.06.2020, 09:16
Organ podatkowy uznał, że sprzedaż zestawu promocyjnego, który obejmuje towary opodatkowane różnymi stawkami VAT, należy opodatkować stawką VAT właściwą dla każdego składnika osobno, tj. dla przekąski stawką VAT obniżoną 8 proc. lub 5 proc. w zależności od rodzaju przekąski (o ile oczywiście pod pojęciem przekąski mieszczą się towary wymienione w ustawie o VAT lub przepisach wykonawczych jako objęte tymi stawkami), a dla napoju – podstawową stawką VAT w wysokości 23 proc.

Organ podatkowy uznał, że sprzedaż zestawu promocyjnego, który obejmuje towary opodatkowane różnymi stawkami VAT, należy opodatkować stawką VAT właściwą dla każdego składnika osobno, tj. dla przekąski stawką VAT obniżoną 8 proc. lub 5 proc. w zależności od rodzaju przekąski (o ile oczywiście pod pojęciem przekąski mieszczą się towary wymienione w ustawie o VAT lub przepisach wykonawczych jako objęte tymi stawkami), a dla napoju – podstawową stawką VAT w wysokości 23 proc.źródło: ShutterStock

Czy przy sprzedaży zestawu promocyjnego złożonego z kilku towarów można zastosować jedną stawkę VAT

Jak opodatkować kurs z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych

Kto może odliczyć VAT z tytułu importu powierzonego materiału

Firma z branży ogrodniczej na potrzeby marketingowe łączy w zestawy promocyjne towary, które co do zasady są sprzedawane oddzielnie. Zdarza się, że towary w takim zestawie są opodatkowane różnymi stawkami VAT. Czy w takim przypadku cały zestaw można opodatkować jedną stawką VAT właściwą dla towaru o największej wartości?

Każdy z towarów wchodzących w skład zestawu promocyjnego stanowi odrębny towar, który może być przedmiotem dostawy bez uszczerbku dla pozostałych elementów zestawu. Pomiędzy poszczególnymi towarami wchodzącymi w skład zestawu brak jest związku pozwalającego na uznanie takiego zestawu za jedną rzecz. Zmiana formy sprzedaży, tj. sprzedaż łączna np. dwóch towarów bez zmiany istoty i właściwości tworzących zestaw towarów, nie powoduje powstania nowego towaru, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Żadnemu z towarów składających się na zestaw nie można też przypisać roli dominującej w tym zestawie, ani nie stanowi on jego dopełnienia. W rezultacie sprzedaż towarów w zestawie promocyjnym nie może być uznana za świadczenie kompleksowe opodatkowane w całości jedną stawką VAT właściwą dla świadczenia głównego. Jeżeli bowiem świadczenia (np. poszczególne towary w zestawie promocyjnym) można rozdzielić, w ten sposób że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy, wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane. Potwierdzenie tego stanowiska można odnaleźć w interpretacji indywidualnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 lutego 2019 r., nr IPTPP3/4512-297/15-6/18-S/OS, który odnosząc się towarów sprzedawanych w zestawie promocyjnym opodatkowanych odpowiednio według stawek 5 proc., 8 proc. i 23 proc., wyjaśnił, że: „(...) w przypadku sprzedaży zestawu promocyjnego, w skład którego wchodzą przekąski oraz napoje (w tym napoje alkoholowe), poszczególne produkty wchodzące w jego skład są opodatkowane oddzielnie, według stawek właściwych dla danego towaru, ponieważ między tymi towarami nie istnieje trwały związek funkcjonalny, który powodowałby, że ww. produkty musiałyby funkcjonować tylko razem w zestawie, a ich odłączenie z zestawu miałoby charakter sztuczny”.

Organ podatkowy uznał, że sprzedaż zestawu promocyjnego, który obejmuje towary opodatkowane różnymi stawkami VAT, należy opodatkować stawką VAT właściwą dla każdego składnika osobno, tj. dla przekąski stawką VAT obniżoną 8 proc. lub 5 proc. w zależności od rodzaju przekąski (o ile oczywiście pod pojęciem przekąski mieszczą się towary wymienione w ustawie o VAT lub przepisach wykonawczych jako objęte tymi stawkami), a dla napoju – podstawową stawką VAT w wysokości 23 proc.

Analogiczne stanowisko w zakresie stawek VAT właściwych dla towarów sprzedawanych w zestawach wynika z interpretacji indywidualnej dyrektora KIS z 4 listopada 2019 r., nr 0115-KDIT1-1.4012.613.2019.2.IK. 


Pozostało 69% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Jagoda(2020-06-29 21:46) Zgłoś naruszenie 00

    Staram się być na bieżąco z takimi informacjami, ale nie ukrywam, że nie wiem, co bym zrobiła bez mojego biura rachunkowego Ofi-Detal.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane