W rozliczeniu za 2010 rok elektronicznie i bez użycia bezpiecznego e-podpisu można będzie złożyć następujące deklaracje: PIT-16, PIT-16a, PIT-19a, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39. Aby to zrobić, potrzebne są program Acrobat Reader oraz wtyczka do niego pobrana ze strony e-deklaracje.gov.pl.
1 Jakie zeznania będzie można złożyć przez internet za 2010 rok?
W rozliczeniu za 2010 rok elektronicznie i bez użycia bezpiecznego e-podpisu można będzie złożyć następujące deklaracje: PIT-16, PIT-16a, PIT-19a, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39. Aby to zrobić, potrzebne są program Acrobat Reader oraz wtyczka do niego pobrana ze strony e-deklaracje.gov.pl.
Z kolei z użyciem bezpiecznego e-pod-pisu można wysłać następujące deklaracje: PIT-6, PIT-6L, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-8S, PIT-11, PIT-11K, PIT-14, PIT-16, PIT-16A, PIT-19A, PIT-23, PIT-40, PIT-R, IFT-1, IFT-1R, IFT-3, IFT-3R. Do złożenia deklaracji w takim trybie konieczne są: zestaw do składania bezpiecznego e-podpisu, program Adobe Reader oraz oczywiście wspomniana wtyczka udostępniana przez Ministerstwo Finansów na stronie e-deklaracje.gov.pl.
2 Jakie są metody przesłania e-PIT? Która jest najlepsza?
Zasadniczo e-deklaracje PIT można przesyłać w z użyciem bezpiecznego e-podpisu oraz bez takiego podpisu. Obydwie metody mają swoje wady i zalety. Zaletą e-podpisu jest możliwość wysyłania większej liczby rodzajów e-deklaracji PIT. Z drugiej strony, wadą tej metody jest to, że podpis elektroniczny trzeba nabyć, co może być wydatkiem mało uzasadnionym, jeśli jest on potrzebny wyłącznie w celu złożenia e-deklaracji PIT. Z kolei zaletą metody bez e-podpisu jest oszczędność (brak konieczności zakupu zestawu do e-podpisu). Z drugiej strony, taką metodą złożymy tylko kilka deklaracji. Na szczęście są to deklaracje najczęściej składane przez Polaków. Dlatego jeśli składamy wyłącznie deklaracje najpopularniejsze, które i tak można złożyć bez e-podpisu, warto wybrać tańszą opcję. Z kolei jeśli chcemy składać bardziej egzotyczne deklaracje PIT oraz deklaracje dotyczące innych podatków, warto zaopatrzyć się w e-podpis i konsekwentnie używać go dla celów rozliczeń podatkowych.
3 Jak w praktyce wygląda składanie e-PIT?
W praktyce składanie e-deklaracji PIT za pośrednictwem narzędzi udostępnionych przez Ministerstwo Finansów jest bardzo proste. Należy przede wszystkim pobrać program Adobe Reader w wersji 8.1.4 lub wyższej oraz zainstalować wtyczkę do niego, przygotowaną przez władze podatkowe. Wtyczkę można pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl, a program Adobe Reader ze strony jego producenta. Teraz, zakładając, że chcemy wysłać jeden z formularzy bez użycia e-podpisu, należy pobrać interaktywne zeznanie podatkowe ze strony e-deklaracje.gov.pl. Formularz należy uzupełnić danymi podatkowymi oraz wprowadzić dane autoryzujące, które zastępują funkcję weryfikacyjną e-podpisu. Kolejnym krokiem jest wysłanie gotowej deklaracji. Po czynności wysłania należy pobrać unikalne urzędowe poświadczenie odbioru. Prawidłowo złożony dokument powinien uzyskać status 200. E-deklaracje niewymagające e-podpisu można również złożyć za pomocą aplikacji desktopowej o nazwie e-Deklaracje Desktop. Aplikacja jest dostępna na stronie e-deklaracje.gov.pl. Aplikacja również wymaga programu Adobe Reader oraz komputera z systemem operacyjnym Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Linux lub MacOS.
Jeśli chodzi o składanie e-deklaracji PIT z użyciem e-podpisu procedura jest bardzo podobna, z wyjątkiem wprowadzania danych autoryzacyjnych. W tym przypadku po prostu należy uzupełnioną deklarację opatrzyć bezpiecznym podpisem elektronicznym. Ważne jest także to, że w przypadku korzystania z e-podpisu nie można skorzystać z aplikacji e-Deklaracje Desktop do złożenia deklaracji podatkowej PIT w drodze elektronicznej.
4 Na co trzeba uważać przy wypełnianiu i przesyłaniu zeznania przez internet?
Zasadniczo składanie deklaracji elektronicznie jest bardzo proste. To, na co warto zwrócić uwagę, to konieczność pobrania urzędowego poświadczenia odbioru (UPO). Należy pamiętać, że UPO jest jedynym dowodem potwierdzającym złożenie zeznania w formie elektronicznej. Oczywiście w przypadku składania e-deklaracji z użyciem e-podpisu warto pamiętać o tym, aby certyfikat będący częścią e-podpisu był ważny (zaktualizowany). I na koniec, warto podkreślić, że Ministerstwo Finansów udostępnia narzędzia do składania e-deklaracji. W żadnym przypadku narzędzia te nie wspierają samego procesu obliczania zobowiązania podatkowego lub nadpłaty. Te czynności należy wykonać samodzielnie albo za pomocą dedykowanego programu.



5 Czy małżonkowie będą musieli spełnić jakieś dodatkowe wymogi?
Rzeczywiście, do ubiegłego roku, aby rozliczyć się elektronicznie z małżonkiem, konieczne było wcześniej złożenie papierowego formularza UPL-1. Na szczęście, poczynając od rozliczenia elektronicznego za 2010 r., wymóg ten zostaje zniesiony. Mianowicie, rozliczając się elektronicznie za 2010 r. wniosek o rozliczenie wspólne może być skutecznie złożony przez jednego z małżonków. W praktyce oznacza to, że wskazanie wspólnego rozliczenia na e-deklaracji będzie wiązało władze skarbowe, mimo że taką deklarację podpisze elektronicznie tylko jeden z małżonków. Omawiane ułatwienie będzie oczywiście także dotyczyć podatników rozliczających się elektronicznie bez użycia podpisu elektronicznego. W tym przypadku małżonek składający wspólną elektroniczną deklarację będzie podawał swoje dane autoryzacyjne, takie jak: imię, nazwisko, data urodzenia, NIP, PESEL, kwota przychodu za poprzedni rok.
6 Co jeśli podatnik wyśle e-zeznanie, a potem odkryje, że się pomylił?
Oczywiście tak jak w przypadku zeznań tradycyjnych możliwe jest złożenie korekty. Jest to możliwe w formie elektronicznej. Widoczną różnicą między składaniem deklaracji, a potem korekty, jest to, że przy korekcie należy zadeklarować, że jest to formularz korygujący. Dodatkowo konieczne będzie wypełnienie pola deklaracji właściwego dla podania przyczyn korekty. Przyczynę korekty należy w tym polu zwięźle opisać.
7 Jakich błędów należy unikać przy wypełnianiu e-PIT?
Przede wszystkim należy pamiętać, że e-PIT są wyłącznie interaktywnymi formularzami deklaracji. To znaczy nie zawierają mechanizmów wspierających samo obliczanie podatku. W efekcie podatnik korzystający z e-deklaracji powinien być ostrożny w korzystaniu z tego narzędzia. W praktyce dobrze jest wcześniej skorzystać z programów do obliczania podatku. Warto też pamiętać o unikaniu błędów typowych dla rozliczeń elektronicznych. To znaczy przede wszystkim należy bezwzględnie pamiętać o pobraniu urzędowego poświadczenia odbioru. Z kolei jeśli e-deklaracje wysyłamy z użyciem bezpiecznego e-podpisu, warto się upewnić przed złożeniem deklaracji, że używany przez nas certyfikat jest aktualny (certyfikaty e-podpisów wymagają odnowienia co rok lub co dwa lata). I na koniec uwaga, która równie dobrze może mieć zastosowanie do tradycyjnego składania deklaracji podatkowych. Także w przypadku e-deklaracji nie warto czekać z dopełnieniem obowiązku do ostatniego możliwego dnia. Także w przypadku systemu e-deklaracje w ostatnich dniach kwietnia widoczne jest zauważalne spowolnienie działania całego systemu. Jeśli więc nie chcemy nerwowo oczekiwać na urzędowe poświadczenie odbioru, warto złożyć deklarację jak najwcześniej.
8 Kto powinien skorzystać z e-PIT?
Jest pewien paradoks w tym, że z e-deklaracji tak naprawdę powinny korzystać najczęściej osoby, które tego w praktyce nie robią. Czyli osoby, dla których wyprawa na pocztę czy do urzędu sprawiać obiektywną trudność. Niestety, w naszym kraju to właśnie takie osoby po prostu nie mają dostępu do internetu i do narzędzi takich jak podpis elektroniczny. Tym niemniej warto pamiętać, że e-PIT to rozwiązanie bardzo wygodne dla wszystkich tych, którzy potrzebują ułatwień czasowych, organizacyjnych i administracyjnych w kontaktach z administracją z powodów takich jak zdrowotne czy też tak prozaiczne jak brak czasu.
Na drugim biegunie są osoby, które z różnych elektronicznych form kontaktu z urzędami i podmiotami gospodarczymi korzystają na co dzień. Takie osoby często posiadają już podpis elektroniczny, dlatego jak najbardziej powinny rozważyć dodanie e-deklaracji do swoich aktywności elektronicznych.
Na koniec, tak naprawdę dla wszystkich doskonałym rozwiązaniem jest składanie deklaracji PIT elektronicznie bez użycia e-podpisu. Nawet dla osób, dla których byłaby to jedyna elektroniczna forma wymiany informacji, jest to ciekawa alternatywa z uwagi na brak konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów (w postaci zestawu do e-podpisu). Jedyne, co jest potrzebne, to dostęp do internetu i komputer. Warto pamiętać, że od rozliczeń za 2010 r. będzie możliwe rozliczanie się wspólne małżonków przez internet bez konieczności wysyłania dodatkowych formularzy. Te wszystkie osoby, które ostatnio zrezygnowały ze wspólnego, elektronicznego rozliczenia z małżonkiem, mogą teraz to uczynić, nie martwiąc się, że będzie to wymagało wysłania dodatkowego pisma.