Koszty ubezpieczenia zawierają się w podstawie opodatkowania leasingu – uważa MF. Zdaniem ekspertów można refakturować koszty ubezpieczenia, stosując zwolnienie z VAT. Istotna jest możliwość wyodrębnienia usługi ubezpieczenia od usługi leasingu.
ANALIZA
Firmy leasingowe zwykle refakturują na leasingobiorców koszty ubezpieczenia (polis ubezpieczeniowych), stosując zwolnienie z VAT. Postępowanie takie zakwestionowało Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 8364). Resort tym samym przychylił się do wyroku WSA we Wrocławiu (sygn. akt I SA/ Wr881/08). Sąd uznał, że w przypadku świadczenia usługi leasingu wraz z ubezpieczeniem przedmiotu leasingu mamy do czynienia z jedną usługą, do podstawy opodatkowania której należy zaliczyć również koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu i zastosować jednolitą stawkę podatku.
– Jeżeli stanowisko wyrażone w wyroku WSA z Wrocławia zostanie podtrzymane przez NSA, może mieć ono poważne skutki dla firm leasingowych – mówi Tomasz Siennicki, doradca podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego Ożóg i Wspólnicy.
W większości stosowały one wypracowane jeszcze pod koniec lat 90. zasady rozliczania VAT w związku z przenoszeniem kosztów ubezpieczenia przedmiotu leasingu na leasingobiorcę.
Jak wskazuje Jarosław Ziobrowski, prawnik w WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr, w świetle wyroku WSA firmy leasingowe, które do tej pory obciążały kosztami ubezpieczenia leasingobiorców, powinny zwiększyć wartość usług leasingowych o koszt ubezpieczenia, czyli naliczyć od nich 22-proc. VAT.

Zwolnienie z VAT

Eksperci wskazują, że nie we wszystkich przypadkach, w których leasingodawca obciąża swoich klientów kosztami ubezpieczenia, istnieje konieczność naliczenia VAT. Tomasz Siennicki twierdzi, że wiele zależy tutaj od postanowień umów wiążących strony. Dla zastosowania zwolnienia z VAT powinna istnieć możliwość wyodrębnienia świadczenia leasingodawcy w postaci usługi ubezpieczenia od świadczenia kwalifikującego się jako usługa leasingu.
Żadnych problemów nie powinny mieć firmy, jeżeli z zawieranych przez nie umów leasingu można wywnioskować, że w zakresie ubezpieczenia przedmiotu leasingu działały w imieniu własnym, ale na rzecz leasingobiorców.



Charakter usługi

Tomasz Michalik, doradca podatkowy, partner w MDDP, podkreśla, że ocena możliwości refakturowania kosztów ubezpieczenia przez firmę leasingową w pierwszej kolejności zależy od istoty świadczenia leasingodawcy, a nie od podstawy opodatkowania. Aby przyjąć, że mamy tu do czynienia ze świadczeniem złożonym, jak zdaje się sugerować minister, należy odpowiedzieć na pytanie, czy usługa leasingu ma charakter świadczenia głównego, a usługa ubezpieczenia – świadczenia uzupełniającego, które pozwoli jedynie w lepszy sposób korzystać ze świadczenia głównego i nie jest dla nabywcy celem samym w sobie. W ocenie eksperta, jakkolwiek niewątpliwie związane ze sobą, nie są to jednak świadczenia o charakterze głównym i uzupełniającym. Są to natomiast świadczenia, które tworzą dla leasingobiorcy oddzielne wartości.
– Świadczenie ubezpieczenia nie umożliwia nabywcy lepszego korzystania z usługi leasingu, lecz daje mu korzyści zupełnie innego rodzaju, właściwe dla umowy ubezpieczenia – wskazuje Tomasz Michalik. Dodaje, że te zagadnienia muszą być rozstrzygnięte w pierwszej kolejności. Dopiero ich rozstrzygnięcie może prowadzić do dokonania rzetelnego ustalenia dotyczącego podstawy opodatkowania leasingu. Nigdy odwrotnie.

Kontrole w firmach

Rafał Szafraniec, menedżer w KPMG Doradztwo Podatkowe, jest zdania, że ubezpieczenie, mimo powszechności tego rozwiązania, nie stanowi elementu koniecznego do zawarcia umowy leasingowej.
– Ocena podatkowych skutków umów leasingu zależeć powinna od ich konkretnych zapisów i nie można wykluczyć, że ich odpowiednia redakcja daje podstawę do refakturowania usługi ubezpieczenia przedmiotu leasingu jako zwolnionej z VAT – uważa Rafał Szafraniec.
Jego zdaniem można spodziewać się, że organy podatkowe wsparte stanowiskiem WSA oraz odpowiedzią MF na interpelację poselską będą prezentować niekorzystne dla firm leasingowych stanowiska.
Nie należy jednak z góry skazywać polskich firm leasingowych na przegraną w ewentualnym sporze z fiskusem.
– Polskie przepisy nie dają jednoznacznej odpowiedzi w tej kwestii, zaś praktyka w innych krajach UE nie jest jednorodna – podsumowuje Rafał Szafraniec.