Przepisy nie zawierają szczególnych zasad rozliczania korekt faktur VAT-MP, dlatego trzeba zastosować reguły ogólne.
Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą z kontrahentami, którzy posiadają status małego przedsiębiorcy. Po raz pierwszy otrzymał korektę faktur VAT-MP.
– Jak rozliczać korekty faktur wystawionych przez małego przedsiębiorcę – pyta pan Paweł z Dąbrowy.
Faktury VAT-MP są specyficznym rodzajem faktur, zarezerwowanych dla małych podatników, którzy rozliczają VAT metodą kasową.
– Z uwagi na szczególny sposób rozliczania podatku należnego przez wystawcę takiej faktury również jej odbiorca powinien w niestandardowy sposób odliczyć VAT naliczony wykazany na takiej fakturze – podkreśla Andrzej Pośniak, prawnik, doradca podatkowy w Kancelarii CMS Cameron McKenna.
Ekspert dodaje, że w szczególności odbiorca takiej faktury może tego dokonać za okres, w którym dokonał zapłaty należności wynikającej z tej faktury, albo – w przypadku braku zapłaty – za okres, w którym przypada 90. dzień od dnia dostawy towaru lub wykonania usług udokumentowanych tą fakturą.
Przepisy nie odnoszą się wprost do korekty tego rodzaju faktur, więc rozliczeń należy dokonać na zasadach ogólnych, przewidzianych dla standardowych faktur VAT.
– Oznacza to, że w przypadku otrzymania korekty faktury VAT-MP obniżającej kwotę podatku należy dokonać odpowiedniego obniżenia VAT naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę korygującą, albo – jeżeli podatek nie został jeszcze odliczony mimo istnienia prawa do takiego odliczenia – za okres, w którym zostanie on faktycznie odliczony – podpowiada Andrzej Pośniak.
Jego zdaniem w przypadku korekty podwyższającej kwotę podatku można dokonać podwyższenia VAT naliczonego, nie wcześniej jednak niż za okres, w którym podatnik ureguluje należność albo w którym przypadnie 90. dzień od dnia otrzymania towaru lub wykonania usługi, udokumentowanej tą fakturą.