Oceniając skutki podatkowe w VAT poczęstunku dla klientów podatnika, należy sprawdzić, czy nie jest to przekazanie prezentów o małej wartości lub świadczenie usługi.
Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznał pierwszą sprawę dotyczącą opodatkowania VAT promocyjnych poczęstunków dla kontrahentów. Sąd częściowo uwzględnił skargę kasacyjną podatnika, od którego fiskus zażądał VAT od towarów wykorzystanych dla celów reklamowych i promocyjnych.
Sąd kasacyjny zgodził się, że przekazanie kawy, herbaty czy ciastek podczas spotkań promocyjnych z kontrahentami nie jest zużyciem towarów na własne potrzeby. Jednak jak podkreślił sędzia NSA Marek Kołaczek, w sprawie nie ustalono, czy nie były to prezenty o małej wartości. Sąd I instancji nie rozważył też, czy w sprawie nie doszło do świadczenia usługi gastronomicznej. Zdaniem NSA w przypadku towarów przekazanych nieodpłatnie jako poczęstunek czy wykorzystanie ich na cele reprezentacji i reklamy takie ustalenie będzie miało istotne znaczenie dla celów VAT.
W sprawie chodziło o rozliczenie VAT za listopad i grudzień 2004 r. Po kontroli fiskus zarzucił, że podatnik błędnie rozliczył podatek związany z zakupami artykułów spożywczych. Napoje, słodycze, owoce, kawa czy soki były wykorzystane jako poczęstunek dla osób biorących udział w szkoleniach prowadzonych u odbiorców, bezpośrednio w siedzibie firmy.
Stanowiły też poczęstunek dla kontrahentów w czasie prowadzenia rozmów handlowych. Organy podatkowe uznały, że przekazanie tych towarów związane było z reprezentacją (reklamą) i podlegało opodatkowaniu. Wyrok jest prawomocny.
Sygn. akt I FSK 1615/09