Co zmieni zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika?

Skutki wprowadzenia zasady in dubio pro tributario w obecnym kształcie są trudne do przewidzenia. Wynika to z bardzo szerokiego jej ujęcia w nowym art. 2a Ordynacji podatkowej oraz z użycia pojęć niedookreślonych, bowiem ani z treści samego przepisu, ani z uzasadnienia do projektu ustawy nowelizującej nie można wywnioskować kwestii zasadniczych z punktu widzenia podatnika - czytamy w opracowaniu Fundacji im. Stefana Batorego. Autorka opracowania: Karolina Tetłak, źródło: Fundacja Batorego. 

Podatki

żródło: ShutterStock

2. WZROST LICZBY WĄTPLIWOŚCI PODATKOWYCH

Powstaje zatem pytanie, czy wprowadzenie zasady in dubio pro tributario zwiększy liczbę sporów podatkowych, czy raczej częstotliwość powoływania się przez podatników na niejasność w przepisach prawa podatkowego. Nawet jeżeli w postępowaniu podatkowym nie będą się pojawiały niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów, nie można wykluczyć, że mogą się one pojawiać na etapie sądowym. Po wejściu w życie zasady in dubio pro tributario składy orzekające będą mieć dylemat: złożyć wniosek o podjęcie uchwały przez Naczelny Sąd Administracyjny w poszerzonym składzie lub skierować pytanie prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, czy rozstrzygnąć spór na korzyść podatnika.

Przedmiotem sporów będzie również stopień wątpliwości co do znaczenia przepisów („nie dające się usunąć”), od którego zależy zastosowanie art. 2a Ordynacji. Niemniej dotychczas podatnicy, argumentując swoje stanowisko w sporach podatkowych, nierzadko podnosili wątpliwości interpretacyjne, powołując się na zasady konstytucyjne. Wprowadzenie zasady in dubio pro tributario zwiększa możliwość zastosowania tej argumentacji. Wprowadzenie owej zasady mogłoby doprowadzić do tego, że sprawy podatkowe nie będą się przeciągały, bowiem niejasności będą rozstrzygane na korzyść podatnika (co ułatwi życie zwykłym obywatelom). Jednak w praktyce klauzula może doprowadzić do przedłużających się postępowań (co może być zagrożeniem dla przedsiębiorstw), bowiem po jej wprowadzeniu sądy mogą zacząć kierować liczne zapytania do sądów wyższej instancji, by nie być posądzonym o niedbanie o interesy fiskalne państwa.

statystyki

Komentarze (4)

  • obserwator(2015-08-30 08:32) Zgłoś naruszenie 00

    Od takicj rzeczy to jest sąd, a nie podatnik czy organ podatkowy

    Odpowiedz
  • sądy do lustracji...(2015-08-30 09:44) Zgłoś naruszenie 00

    Niestety Sady Administracyjne są ściśle powiązane z aparatem skarbowym i w ponad 90 % orzekają na niekorzyść podatnika kontynuując i wspomagając łupieżczą politykę fiskusa.

    Odpowiedz
  • sceptyk(2015-08-31 08:04) Zgłoś naruszenie 00

    Widze ze obawy sa po obu stronach i podatnika i organu i nie wiadomo co bedzie a to dlatego ze z jednej strony nie ma wiary w niezaleznosc sadow a z drugiej jest swiadomosc zlego prawa .
    Rzad powinien powolac jakas rade na bierzaca monitorujaca czy kasa nie wycieka i zmieniajaca prawo ale pewnie wybiora droge w zaparte .ciekawe co na to sady bo nie zawsze stoja one po stronie aparatu ,szczegolnie jak prezydent i sejm z innych opcji ale teraz to chyba znowu beda z jednej i jeszcze prof modzelewski ktory ponoc karal za blad ortograficzny na f.v. sie tam kreci .

    Odpowiedz
  • StAAbrA(2015-08-30 21:26) Zgłoś naruszenie 00

    Ława przysięgłych szybciutko zrobiłaby porządek z biurwą skarbową - tą z urzędu i tą
    przebraną za łańcuchowego .
    Póki co , wybierzmy jednak nową władzę.
    I dajmy jej tydzień , dwa ...

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!