Podatnik od miesiąca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w formie food trucka. Sprzedaje z niego w różnych miejscach zapiekanki, hamburgery i inne dania cieszące się uznaniem wśród klientów. Czy może skorzystać ze zwolnienia z ewidencji za pomocą kasy (do limitu 20 000 zł sprzedaży)? Chce też wiedzieć, czy są nałożone inne obowiązki podatkowe na lokal stacjonarny (stojący na gruncie dzierżawionym od gminy), a inne na przewoźny.
Izba Skarbowa w Szczecinie odpowiedziała DGP
Należy rozpatrzyć, czy sprzedaży dań szybkiej obsługi nie towarzyszą żadne dodatkowe usługi, którym można przypisać charakter dominujący. Chodzi o usługi wskazujące na działalność w zakresie usług gastronomicznych (czyli restauracyjną). Czynności tego podatnika należy uznać za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, jeśli nie ma następujących cech:
● lokalu ani sali z obsługą kelnerską z nakrytymi stolikami, sztućcami, talerzami itp.,
● nie doradza klientom w zakresie wyboru posiłku,
klienci nie mają udostępnionej toalety ani szatni.
W takim przypadku podatnika nie dotyczy wyłączenie ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej wynikające z par. 4 pkt 2 lit. i rozporządzenia ministra finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: rozporządzenie). Podatnikowi nie przysługuje więc zwolnienie przewidziane w tym przepisie i to niezależnie od tego, czy podatnik prowadzi sprzedaż w lokalu stacjonarnym, czy w przewoźnej budce. Przepis ten ma bowiem zastosowanie po spełnieniu łącznie zawartych w nim przesłanek.
Nie oznacza to jednak, że podatnik w ogóle nie może skorzystać ze zwolnienia z ewidencji za pomocą kasy. Skoro bowiem czynności wykonywane przez podatnika można uznać za dostawę towarów, w stosunku do tej sprzedaży nadal obowiązywać będą zasady ogólne. Oznacza to, że podmiot może korzystać, stosownie do par. 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, do 31 grudnia 2016 r. ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, chyba że wcześniej zrealizowany przez niego obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z tytułu dokonywanej sprzedaży przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę 20 tys. zł.
EKSPERT RADZI
Ruchomy punkt sprzedaży ze zwolnieniem
Krzysztof Burzyński doradca podatkowy i menedżer w Baker Tilly Poland / Dziennik Gazeta Prawna
Zgodnie z przepisami rozporządzenia podatnicy, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 20 tys. zł, są zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy.
Rozporządzenie przewiduje jednak wiele wyjątków od powyższej zasady ogólnej, a ich celem jest uszczelnienie systemu podatkowego. Opisane zwolnienie nie obejmuje swoim zakresem m.in. ani usług związanych z wyżywieniem świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne (w tym również sezonowo), ani usług cateringowych.
W tym kontekście budkę zlokalizowaną na stałe na gruncie dzierżawionym przez gminę można co prawda uznać za stacjonarną placówkę. Ten food truck nie zmienia bowiem swojego położenia przez dłuższy okres (jak np. popularne warszawskie, nadwiślańskie budki, które działają w okresie wiosennym i letnim). Co jednak istotne, w budkach tego typu są zazwyczaj sprzedawane zapiekanki, hamburgery i inne dania szybkiej obsługi. Klienci takich miejsc z reguły nie mogą skorzystać z pomocy kelnera, a serwis pracowników jest ograniczony do przygotowania, zapakowania i wydania gotowego posiłku. Oczekiwania klientów sprowadzają się jedynie do otrzymania gotowego posiłku, który spożywają w dowolnie wybranym przez siebie miejscu.
W tym kontekście można zatem twierdzić, że czynność przygotowania oraz wydania posiłku typu fast food stanowi dostawę towarów, a nie świadczenie usługi związanej z wyżywieniem. Tym samym właściciele budek mogą argumentować, że w związku z przedmiotem działalności – dostawą towarów – nie obejmuje ich opisane wyłączenie przewidziane dla usług związanych z wyżywieniem. I w konsekwencji są oni uprawnieni do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, oczywiście pod warunkiem nieprzekroczenia progu obrotów (20 tys. zł).
Powyższe stanowisko potwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 2 kwietnia 2015 r. (nr ILPP2/4512-1-45/15-4/MN).
Nieco odmienna sytuacja występuje w przypadku, gdy sprzedaż prowadzona jest z przenośnej budki. W takiej sytuacji jej właściciel również może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia kasy rejestrującej do kwoty obrotu 20 tys. zł. Nie ma jednak przy tym znaczenia, czy czynności dokonywane przez tego podatnika zostaną uznane za dostawę towarów, czy też za świadczenie usługi związanej z wyżywieniem. Decyduje to, że przenośnej budki nie można uznać za stacjonarną placówkę gastronomiczną.
Powyższe stanowisko potwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 4 maja 2015 r. (nr IPTPP4/4512-50/15-4/UNR).
Na koniec warto dodać, że opisane powyżej zwolnienie z obowiązku rejestrowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót w kwocie 20 tys. zł (liczony proporcjonalnie w przypadku podatników rozpoczynających działalność).
Podstawa prawna
Art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 223 ze zm.).
Par. 3 ust. 1 pkt 1, par. 4 pkt 2 lit. i rozporządzenia ministra finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1215).